Finansfolk sætter kurs mod ejendomsbranchen

Telefonopkald på telefonopkald. Finansforbundets planer om at omskole medlemmer til at blive ejendomsadministratorer, har givet travlhed i sekretariatet. Det første uddannelseshold er så småt ved at blive etableret. Er du interesseret, skal du slå til nu, mens der stadig er pladser tilbage.

9. apr. 2017

​Flere og flere af Finansforbundets medlemmer har mod på at tage springet fra bankverdenen til ejendomsadministrationsbranchen. Det oplever Finansforbundets to arbejdsmarkedskonsulenter Steen Jensen og Morten Knudsen Stick, som har haft travlt efter, Finansforbundet i februar offentliggjorde, at forbundet samarbejdede med Ejendomsforeningen Danmark om at udbyde en uddannelse som ejendomsadministrator.

"Rigtig mange medlemmer har ringet ind for at høre mere om uddannelsen. Det har især været ledige og opsagte medlemmer inden for boligrådgivning og boligservice, men vi har også haft flere ledere, som har vist interesse for uddannelsen. De fleste af de interesserede er plus 50, men vi har også haft flere yngre medlemmer. Flere ser det som en ny start på deres arbejdsliv i et job, som der bliver flere af i fremtiden", fortæller Morten Knudsen Stick, arbejdsmarkedskonsulent i Finansforbundet.

Ifølge Ejendomsforeningen Danmarks beskæftigelsesundersøgelse vil der frem mod 2026 være behov for 4.250 flere ejendomsadministratorer i branchen. Det har sammenholdt med interessen fra medlemmerne også været en del af baggrunden for, hvorfor Finansforbundet har valgt at tilbyde uddannelsen til sine ledige og opsagte medlemmer.

Rift om første uddannelseshold

Det første uddannelseshold er allerede i gang med at blive etableret. Onsdag den 5. april sendte Finansforbundet en mail ud til de ledige og opsagte medlemmer i Storkøbenhavn og Sjælland og inviterede dem til et informationsmøde om ejendomsadministratoruddannelsen. Og det er med at handle hurtigt, hvis du er interesseret. I løbet af de første 24 timer blev 39 ud af 80 mødepladser booket, og der var ved redaktionens afslutning fredag 28 pladser tilbage. Og Morten Knudsen Stick har store forventninger til uddannelsen.

"Mange af vores jobsøgende medlemmer har forudsætningerne for at blive omskolet til ejendomsadministratorer. Og vi forventer, at mindst 10-20 af mødedeltagere efterfølgende bliver ansat som jobtrainee i en ejendomsadministratorvirksomhed. Det er vi blevet stillet i udsigt af Ejendomsforeningen Danmark", siger Morten Knudsen Stick.

Efter informationsmødet skal de interesserede mødedeltagere sende deres CV sammen med en motiveret ansøgning til en lukket CV-database, som ejendomsadministrationsbranchens virksomheder kan tilgå. Virksomhederne vil herefter udvælge nogle kandidater og indkalde dem til jobsamtale med henblik på ansættelse i en 1-årig trainee-stilling til en løn på 24.000 kr. pr. måned.

De valgte kandidater forventes at kunne starte ansættelse i perioden 15. juni-15. august 2017. Første del af uddannelsesforløbet løber fra 6.-13. juni. Der er tilmeldingsfrist til informationsmødet om ejendomsadministratoruddannelsen den 21. april. Læs mere om arrangementet her.