Finansansatte uddanner sig i længere tid

På 15 år er antallet af finansansatte med en videregående uddannelse mere end fordoblet, viser til fra FA. Finansforbundets formand Kent Petersen appellerer til, at virksomhederne investerer endnu mere i uddannelse og kompetencer, så det vækstpotentiale, der ligger i og omkring den finansielle sektor, kan udnyttes.

20. nov. 2017
1 min

​Andelen af finansansatte, der har en videregående uddannelse, var sidste år 47 procent mod blot 21 procent i 2001, viser en opgørelse, som FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. På penge- og realkreditområdet er uddannelsesniveau steget endnu mere, idet 51 procent af medarbejderne her har en videregående uddannelse i dag. Udviklingen kommer ikke bag på Finansforbundets formand Kent Petersen.

"Finanssektoren er under kæmpe forandring, og tallene understreger med al tydelighed, at det er de kompetencer, der findes hos medarbejderne, som sektoren lever af.  Teknologien spiller en kæmpe rolle for forandringerne og kompetencebehovet på hele det finansielle område. Men finansiel virksomhed er i det hele taget – for eksempel i forhold til hele regulerings- og compliancedelen – blevet mere kompliceret og mere kompetencekrævende", siger Kent Petersen.

"Det sætter sit aftryk i sektoren og selvfølgelig i vores medlemsskare og i det, vi skal tilbyde som fagforening. Derfor har vi også arbejdet målrettet for gøre vores til at styrke det kompetencegrundlag, der er afgørende for både vores medlemmer og deres virksomheder", fortsætter han.

FA's opgørelse viser, at andelen af medarbejdere med en lang videregående uddannelse er steget fra 7 procent I 2001 til 17 procent I 20016, mens andelen af medarbejdere med en erhvervsuddannelse er faldet fra 57 procent til 35 procent.

Kent Petersen appellerer til, at finansvirksomhederne ser medarbejdernes kompetencer som en langsigtet og nødvendig investering i virksomheden.

"Vi er simpelthen nødt til at investere endnu mere i uddannelse og kompetencer, hvis vi skal udnytte det vækstpotentiale, der ligger i og omkring den finansielle sektor", siger Finansforbundets formand.

Læs FA's undersøgelse af uddannelsesniveauet her.