Digitalisering fremrykker compliance-behovet

Compliance skal tænkes med i udviklingen af de nye finansielle teknologier, så de overholder lovgivningen og andre regler, allerede når prototypen står klar. Skulle teknologien ramme forkert, kan omkostningerne være massive, fortæller Tanja Lind Melskens, senior manager ved Kammeradvokaten, på Finansforbundets Compliancekonference.

9. okt. 2017

​Teknologien får større og større indpas i den finansielle sektor, og mens den overtager stadig flere af arbejdsopgaverne, opstår der et anderledes behov i forhold til compliance. Det fortæller Tanja Lind Melskens på Finansforbundets Compliancekonference. Tanja Lind Melskens er advokat og senior manager ved Kammeradvokaten og leder af deres innovative FinTech team.

"Når vi begynder på hele automatiseringen, når vi bruger robotter og sofistikeret teknologi som blockchain eller kunstig intelligens, så bliver hele medtænkningen af compliance og jura fremrykket", siger Tanja Lind Melskens.

Hun forklarer, at da systemerne skal kunne fungere automatisk, så skal lovgivningen samt etiske og moralske beslutninger være en del af systemkoderne. Det er ikke længere medarbejderne, der skal træffe beslutningerne ud fra nogle retningslinjer, men den nye teknologi. Derfor skal de lovmæssige og moralske elementer tænkes ind i processen på en ny måde, så de er med helt fra starten.

"Vi skal være opmærksomme på, at hvis vi tidligere havde en person, der rådgav forkert eller ikke overholdt reglerne, så ramte det måske kun personens kunder. Det ville måske være hundrede mennesker, det ville ramme. Men får vi kodet et it-system forkert, så rammer det alle bankens kunder. Så omkostningerne ved at ramme forkert i forhold til it-systemerne kan være massive", siger Tanja Lind Melskens.

Hun påpeger, at rammer man rigtigt i udarbejdelsens af it-systemerne, så er de til gengæld meget bedre til at overholde reglerne, og der bliver ikke lavet menneskelige fejl.

Behov for hurtig vejledning

Hos Danske Bank har de taget compliancetænkningen med ind i udviklingen af de nye teknologier. Louise Byssing, Chief Compliance Officer i Danske Bank, står for bankens FinTech Compliance. Hun arbejder i sær med deres moonshot-teams, der er innovative teams, som udvikler ny teknologi. Her er hun med til at tilføre compliancetænkning i den udviklende proces, så lovgivning, reguleringer og andre regler er tænkt med, når en prototype står klar.

"Jeg prøver at være fysisk til stede der, hvor vores moonshot-teams er. Det er vigtigt at være til stede, så de hele tiden tænker os og compliance ind i processen. Udviklingen går så hurtigt, at der er behov for, at man kan give dem hurtige svar og vejledning. Samtidig prøver jeg at forstå produktet, for på den måde kan jeg give dem en bedre rådgivning", siger Louise Byssing.

Hun fortæller, at hun ofte får spørgsmålet om, hvordan hun kan bevare sin uafhængighed, når der arbejdes så tæt med udviklerne.

"Man kommer selvfølgelig til at være meget tæt på teamet, og på en måde bliver man en del af det. Men der er selvfølgelig en fin balance hele tiden. Jeg gør mig hele tiden bevidst om, hvad det er for ting, jeg kan påtage mig, og hvad jeg ikke kan. Det kræver altså, at man holder et fokus på, at man bevare sin uafhængighed", siger Louise Byssing.

Hun forklarer også, at en af grundene til, man har valgt at gå så stærkt ind i processen omkring fintech-projekterne, er, at kunderne skal føle sig trygge omkring de digitale produkter.

"Kunden skal være 100 procent lige så tryg ved at bruge vores digitale løsninger, som de er ved at snakke med rådgiveren", siger Louise Byssing.