Banken skal ikke være en isoleret ø

Danske Bank er trådt ud af sin klassiske bankrolle for at få hul igennem til startupvirksomheder. Vi kommer ikke til at ændre vores politik, i forhold til hvornår der er tilstrækkelig sikkerhed for at yde et lån, men vi kan komme dem i møde på anden vis”, siger Klavs Hjort, Head of Business Innovation, der står i spidsen for projektet The Hub.

27. feb. 2017
4 min

​Traditionel bankvirksomhed rimer dårligt med risikovillig kapital, som iværksættere typisk har allermest brug for. Men små virksomheder kan vokse, og Danske Bank vil gerne være med i deres bevidsthed på et tidligt tidspunkt.

"Banken skal ikke være en isoleret ø ­– vi vil gerne spille en større rolle i fleres virkelighed, blandt andet i startupvirksomhedernes. Vi kommer ikke til at ændre vores politik, i forhold til hvornår der er tilstrækkelig sikkerhed for at yde et lån, men vi kan komme dem i møde på anden vis", siger Klavs Hjort, Head of Business Innovation.

Han står i spidsen for projektet The Hub, som Danske Bank har skabt i samarbejde med startupselskabet Rainmaking, som er godt forankret i iværksættermiljøet herhjemme. The Hub byder først og fremmest på platformen thehub.dk, men omfatter også fysiske møder og arrangementer.

"For at skyde os ind på, hvad startups har behov for, lagde vi ud med at spørge 100 af virksomhederne. 80 procent af dem ville gerne have hjælp til funding, for det kan være svært at få overblik over mulighederne for at få risikovillig kapital", fortæller Klavs Hjort.

Næsten lige så mange ville gerne have bedre mulighed for rekruttering, og knap syv ud af ti efterspurgte sparring eller mentormuligheder.

"Vi valgte at lægge ud med at lancere rekrutteringsdelen for hurtigt at nå bredest muligt ud. Og det lykkedes. På mindre end et år har vi haft over 1.000 job opslået, som mere end 10.000 har søgt".

Nedtonet profil

Selv om Danske Bank gerne vil gøre opmærksom på sin eksistens i startupmiljøet, holder den lav profil på thehub.dk, som kun har bankens logo i bunden af startsiden.

"Der er ikke noget blåt over platformen. Vi vil gerne nå også ikkekunder og have dem til at sænke de parader, de måtte have over for os. Og foreløbig har læringen været, at når vi skaber noget, der er baseret på et behov, bliver der taget godt imod det. Der er ikke nogen, der stiller spørgsmål ved, hvad vi laver i det miljø".

På den korte bane er der ingen penge at hente i projektet for banken, der beskæftiger tre Danske Bank-ansatte og trækker på ti eksternt ansatte.

"Vi vil gerne vise samfundsansvar foruden det kommercielle sigte. Vi håber selvfølgelig, at nogle af virksomhederne vil komme til os, når de har fået den rigtige størrelse og skal ud at lede efter en bank. Men vi kan reelt ikke vide, om de gør det".

Den første forudsætning er i hvert fald på plads: The Hub har opnået høj loyalitetsscore, og det er ikke noget, man er forvænt med i hverken Danske Bank eller ret mange andre banker.

Event skal ud i filialerne

Opmuntret af succesen med den digitale platform – som nu også omfatter profiler på over 500 virksomheder og 75 investorer samt en digital værktøjskasse – har The Hub arrangeret fysiske møder.

"Vi har haft et mentorevent, hvor vi satte fem startups sammen med erfarne direktører, som havde lyst til at dele ud af deres erfaring og samtidig blive inspireret. De unge fik vendt mange forskellige problemstillinger og var glade for at kunne plukke af den viden, direktørerne sidder inde med", konstaterer Klavs Hjort.

"Det fungerede virkelig godt, og vi havde en rådgiver med, som på den måde får et indblik i, hvad der rører sig i miljøet".

Tanken er, at der skal udformes en manual over, hvordan den slags møder kan afvikles, som filialerne kan trække på:

"Sådan et event kan jo lige så godt holdes i Haderslev som i København. Filialdirektører har god kontakt til det lokale erhvervsliv og vil forholdsvis nemt kunne sætte møderne op", vurderer Klavs Hjort.

Her i januar holdes endnu et møde i The Hub-regi hos Rainmaking på Holmen. En såkaldt investorpitchsession, hvor 30 af bankens kunder, som også er businessangels – private investorer – er inviteret. De skal møde seks håbefulde startups, der mangler risikovillig kapital. Om de får den, får banken muligvis aldrig et svar på, ligesom man ikke ved, hvor mange der i sidste ende får job via thehub.dk.

"Vores opgave i forhold til The Hub er at facilitere og skabe grobund for vækst. Derfor må vi på et tidspunkt trække os og kan ikke følge processerne helt til dørs", siger Klavs Hjort, der er ovenud tilfreds med den måde, The Hub er kommet fra start på.

"Med 45.000 besøgende om måneden er vi blandt de største platforme for startups herhjemme – hvis ikke den største. Det kan vi kun være tilfreds med at have opnået mindre end et år efter lanceringen".

Tre kernefunktioner

Danske Bank har, sammen med iværksættervirksomheden Rainmaking, skabt platformen thehub.dk, der hjælper iværksættere med:

Rekruttering – over 1.000 job har været slået op siden lanceringen i december 2015, over 10.000 besøgende på siden har søgt dem.

Finansiering – 75 investorer med risikovillig kapital har meldt sig på banen.

Værktøjskasse – formidler en stribe redskaber, som startups kan have nytte af.

Over 500 startupvirksomheder har lagt deres profil på the.hub.dk, der har mere end 45.000 besøgende om måneden.

Udvidet til Sverige og Norge

The Hub blev i oktober lanceret i Sverige og i november i Norge.

I Norden samlet er der månedligt godt 80.000, der gæster The Hub.