Bankansatte involveres i nytænkning

For første gang nogensinde lancerer Spar Nord til efteråret et hackathon kun for medarbejdere. Ambitionen er, at 100 medarbejdere skal deltage. Og der er stor opbakning til arrangementet både blandt medarbejderne og ledelsen, fortæller Spar Nords nye innovationschef, Kim Østergaard.

29. maj 2017

​Hvordan skaber vi bedst værdi for vores kunder? Hvordan giver vi rådgiverne de bedste forudsætninger for at yde optimal rådgivning? Hvordan skaber vi en personlig bank i en digital verden? Det er nogle af de spørgsmål, Spar Nords innovationschef Kim Østergaard dagligt forsøger at stille sig selv og sine kolleger for at fremme innovationen og nytænkningen i banken. Og står det til innovationschefen skal alle medarbejdere bidrage til innovationen af banken.

Derfor lancerer banken for første gang nogensinde et intern hackathon kun for medarbejdere, hvor medarbejdere kan teste deres ideer af med henblik på at udtænke nye digitale løsninger til banken. Arrangementet skal foregå hen over et par dage i efteråret, og innovationschefen har store forventninger til det.

"Målsætningen er, at 100 medarbejdere skal deltage i det. Vi har allerede været ude og snakke med forskellige medarbejdere, og folk er meget opsatte på at deltage, og det er hele vejen rundt. Det er blandt andet privatrådgivere, deres chefer og direktører for bankområder, der har sagt, at de bakker op om det. Det er samtidig de enkelte medarbejders mulighed for at være med til at definere bankens fremtidige løsninger, hvilket har stor værdi, da særligt rådgiverne har den direkte relation til kunderne og dermed brugerne af vores systemer", siger Spar Nords innovationschef.

Medarbejdernes ideer skal blomstre

Det er ikke første gang, at bankens medarbejdere deltager i et hackathon. Ifølge Kim Østergaard deltog ti af bankens medarbejdere sidste gang, at Spar Nord afholdt et hackathon for fintech-iværksættere både fra Danmark og udlandet. Og Spar Nords innovationschef håber, at medarbejderne, som dagligt arbejder med bankens systemer, vil bidrage til innovationsarbejdet.

"På den ene side har vi net- og mobilbank i forhold til kunderne. På den anden side har vi en lang række medarbejdere med kundekontakt, der sidder i nogle systemer med et stort udviklingspotentiale. Og det må vi ikke glemme i vores arbejde med innovation. Så hvis vi også vil forny den del, bliver vi nødt til at få de gode ideer til overfladen blandt andet gennem afholdelse af et intern hackathon. Vi skulle gerne få folk til at blomstre endnu mere og dermed bidrage til vores innovationskultur", siger Kim Østergaard.