Konkurrencen om de unge er benhård

Danske Bank besluttede for fire år siden at udbygge sin indsats for at få fat i de unge kunder. Og det virker, siger chef for ungeafdeling.

22. nov. 2016

"Hvad skal en bank være for dig? Ikke fylde for meget i hverdagen og være der, når du har brug for det?"

Sådan lyder det indledende, retoriske spørgsmål til de unge, der klikker ind på Danske Banks hjemmeside og vælger kundeprogrammet for de 18-27-årige – "Ung økonomi, vi er her for at gøre det nemt".

For Danske Bank mener at have en klar fornemmelse af, hvad de unge vil have, og har i de seneste fire år arbejdet målrettet på at få flere af dem i folden.

"Vi er nødt til at forstå, hvor de unge og studerende er i deres liv, og derfor har vi valgt at opbygge en afdeling, som har 100 procent fokus på de unge. Vi har unge rådgivere, som synes, det er spændende at arbejde netop med det område, de har tjek på SU-regler og lignende og kan møde de unge i øjenhøjde", fortæller Gitte Le Grand, der er ny chef for de op mod 50 rådgivere i afdelingens callcenter.

Valgmuligheder

De unge mødes dog ikke fysisk i øjenhøjde med afdelingens ansatte, men ønsker de at møde en rådgiver, som de kan sidde over for, er det også en mulighed:

"Vi giver de unge valgmuligheder. De kan få rådgivning telefonisk, mødes med rådgiveren ved netmøder eller deltage i webinarer om et bestemt emne. Men hvis den unge er mere tryg ved at gå til deres lokale filial og den rådgiver, de er vokset op med via familien, er det også en mulighed. De bestemmer selv. Og når man dertil lægger, at de kan henvende sig til vores afdeling uden for bankens åbningstid, lige når behovet opstår, synes jeg, at 2 plus 2 giver 5", siger Gitte Le Grand.

Hun forklarer, at succeskriteriet for afdelingen er, at de unge skal have lyst til at kontakte afdelingens rådgivere, når de har brug for økonomisk rådgivning eller assistance. Og de unge bruger rådgiverne, som det var hensigten – i hvilket omfang vil hun dog ikke afsløre.

"På nuværende tidspunkt har afdelingen fået godt fat i de unge. De kontakter os eksempelvis i forbindelse med studiestart, når de skal flytte hjemmefra eller købe bolig første gang. Nogle er opvokset med banken, andre tiltrækkes udefra, blandt andet sørger vi for at være til stede på uddannelsesmesser og lignende".

Banken prøver også at bygge bro til unge kunder med andre typer af arrangementer, eksempelvis udbød man billetter til forpremiere på filmen "Klovn Forever", da den kom frem. 3.000 studiekunder landet over havde Danske Bank inde at se filmen.

Relevant opringning

Indimellem ringes de unge også op af afdelingen, men ikke efter et fast mønster, forklarer Gitte Le Grand:

"Ambitionen er at være i kontakt med den enkelte unge minimum en gang om året, men det afhænger af, hvor de er i deres liv, og hvad vi har at tilbyde på det felt. Det er vigtigt, at vi er proaktive og selv tager kontakt, blandt andet når de fylder 18 år".

Bliver de unge ikke irriterede over at blive ringet op med tilbud?

"Ikke hvis det er relevant for dem, nej. Vi målretter vores henvendelser til den enkelte og har føling med, hvad der er interessant for dem, og det fungerer. Vi har fået flere unge kunder".

Er det nemt at tiltrække og fastholde de unge?

"Bestemt ikke. Konkurrencen er benhård, og vi skal hele tiden være på tæerne".