Menu luk

Klimatruslen flytter investeringer

Verdens største formueforvalter, BlackRock, formaner investorer til at tage højde for klimaforandringer og sørge for at beskytte deres investeringer, i takt med at ekstreme vejrforhold bliver mere almindelige. Læs også om Wells Fargos syge kultur med høje salgsmål og om Deutsche Banks anvendelse af dating-sites.

26. sep 2016
3 min
Af Elisabeth Teisen
et@finansforbundet.dk

​Kina og USA ratificerede klimaaftalen fra Paris i september, og senere samme måned bakkede ledere fra G20 op om målet med at udfase ineffektive fossile brændstoffer. Det var også et klart signal til investorer om at indtænke drivhuseffekter i deres investeringer.

Blandt andet har BlackRock, verdens største formueforvalter, formanet investorer til at tage højde for klimaforandringer og sørge for at beskytte deres investeringer, i takt med at ekstreme vejrforhold bliver mere almindelige.

"Investorer kan ikke længere ignorere klimaforandringer. Klimatrusler er blevet undervurderet og prissat alt for lavt, fordi truslerne forekom fjerne", siger Ewen Cameron Watt, direktør i BlackRock, til Financial Times, og i et forskningspapir fra kapitalforvalteren understreges det, at brugen af fossile brændstoffer, vandressourcer og CO2-udslip bør vurderes, før man investerer.

BlackRock skønner også, at stigende priser på CO2 vil tilskynde til grønnere investeringer.

Financial Times kalder forskningspapiret for en milepæl i den øgede bevidsthed om klimaforandringer blandt investorer. "Det er én ting, når en filantropisk fond med et par hundrede millioner dollar på kontoen melder sit standpunkt ud. Det er noget helt andet, når advarslerne kommer fra en virksomhed, der forvalter omkring 4,9 billioner dollar".

 

5.300 ansatte knækker halsen på fantomkonti

En syg kultur med høje salgsmål har presset medarbejdere i Wells Fargo til at oprette angiveligt mere end 2 millioner fantomkonti.

"Der var tale om et systematisk forsøg på at honorere høje produktionsmål ved at misbruge kundernes penge", siger Julie Ragatz, der er direktør for centeret for etik i The American College of Financial Services, til Financial Times.

Og der er ikke bare tale om, at det er sket i en filial eller to. Det var en udbredt praksis i bankens filialer i hele USA. For at få det hele til at se mere virkeligt ud flyttede medarbejderne penge rundt mellem kundernes konti uden deres vidende. På den baggrund er der fyret 5.300 medarbejdere – heriblandt nogle ledere – der har deltaget i den pinlige praksis siden starten af 2011, skriver Financial Times.

Banken er straffet med en bøde på 185 millioner dollar og er beordret til at sætte 5 millioner dollar til side til at kompensere kunder for gebyrer på konti, de ikke engang vidste eksisterede.

Wells Fargo svarede på afsløringerne med udtalelser, der understregede, at bankens kultur, politik og værdier alle er fokuserede på at sætte kundernes interesser først. Tilfælde, hvor en kunde har fået solgt et produkt, vedkommende ikke har efterspurgt, er helt mod denne kultur og værdier.

Og administrerende direktør John Stumpf siger til Financial Times: "Vores dokument 'vision og værdier' nævner overhovedet ikke krydssalg. Det understreger tværtimod at opbygge langtidsholdbare relationer".

 

På date med Deutsche

Wall Street vil bruge teknologien fra datingsites til at finde de bedste medarbejdere.

Traditionelt er det kognitive kompetencer, teknologiske færdigheder, eksamenspapirer fra de rigtige universiteter og fritidsaktiviteter, der har givet adgang til job i Wall Streets investmentbanker.

Det er ikke længere nok for Deutsche Bank, der har nogle udfordringer med at tiltrække medarbejdere, dels fordi kandidaterne fra de mest prominente universiteter generelt har vendt bankerne ryggen efter finanskrisen, dels specifikt fordi Deutsche Bank har fyret en del medarbejdere og stadig er under "ommøblering".

Men det er ikke kun af nød. Deutsche Bank og andre Wall Street-banker ser en mulighed for at kaste lys på adfærdsmønstre, som tidligere har ligget hen i mørke. Lige nu er et konsulentbureau, Koru, ved at kortlægge adfærd og karaktertræk hos dem, der performer bedst. Er de fightere, eller flygter de. Fører de, eller følger de. Skaber de, eller følger de.

"Der er ikke rigtig eller forkert adfærd, understreger konsulenten fra Koru, der står for kortlægningen. "Hvis de bedste performere er besværlige enspændere, som stædigt står fast, så er det dem, vi søger".