Fusion vil styrke sektoren

Realkreditrådet, Realkreditforenigen og Finansrådet fusionerer og bliver til en fælles brancheorganisation ved navn FinansDanmark. Finansforbundets formand, Kent Petersen, mener at fusionen er fornuftig, og at den kan styrke sektoren.

Realkreditrådet, Realkreditforenigen og Finansrådet fusionerer og bliver til en fælles brancheorganisation ved navn FinansDanmark. Medlemmerne vil beslutte at samle brancheorganisationernes aktiviteter i FinansDanmark den 22. december, hvor der holdes en ekstraordinær generelforsamling og bestyrelsesmøder.

FinansDanmark får Michael Rasmussen fra Nykredit som formand, mens Peter Lybecker fra Nordea, og Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank, bliver henholdsvis. 1. og 2. næstformand. Baggrundet for fusioneringen handler ifølge den nye formand Michael Rasmussen om at samle kræfterne og stå stærkest muligt.

"Med FinansDanmark styrker vi sektorens faglige kompetencer, reducerer vores omkostninger og taler med større gennemslagskraft i de internationale sammenhænge, hvor det meste af sektorens regulering i dag kommer fra", siger Michael Rasmussen.

Finansforbundet får ny samarbejdspartner

I Finansforbundet er formand, Kent Petersen, positivt stemt overfor den nye forening. Han giver FinansDanmarks nye formand ret i, at der er mange fordele ved fusionen, og at det i sidste ende vil styrke sektoren.

"Set i lyset af de udfordringer, som sektoren står over for både markeds-, image- og reguleringsmæssigt, er et styrket samarbejde meget fornuftigt, og derfor ser vi også fusionen som en fordel for sektoren samlet set", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

FinansDanmarks nye næstformand, Tonny Thierry Andersen, mener at timingen for fusionen er helt rigtig.

"I en tid, hvor der sker meget i den finansielle sektor er det vigtigt, at have en stærk organisation, der kan varetager forbrugernes interesser," siger Tonny Thierry Andersen, ved pressemødet 1. december.

Finansforbundets formand ser frem til samarbejdet med FinansDanmark.

"En samlet brancheorganisation vil stå stærkere, og der vil åbenlyst blive samlet nogle stærke kræfter i FinansDanmark, og det er der brug for. Realkreditten har sine særskilte udfordringer, som også vil blive håndteret i det nye setup, men der er et rigtigt signal og initiativ i at ville stå stærkere omkring den samlede finansielle sektor. Det samarbejde ser vi meget frem til at deltage i", siger Kent Petersen.