Fintech-iværksættere viser sig frem i New York

1.000 søgte og kun ti blev udvalgt. ERNIT, en lille dansk fintech-start up, har siden juni deltaget i Barclays eksklusive fintech-acceleratorprogram i New York. Til september skal de danske iværksættere præsentere deres digital sparegris for hundredevis af investorer, og derefter forventer de at slå sig fast ned i USA.

8. aug. 2016

​Der er dansk deltagelse lige nu i et af verdens mest eftertragtede iværksættermiljøer for finttech-virksomheder. De fire iværksættere bag  ERNIT er blandt 1.000 ansøgere sammen med ni andre projekter udvalgt til at deltage i Barclays acceleratorprogram, Techstars, og siden juni har de befundet sig i New York.. ERNIT vurderer, at der er stor chance for at flytte base til USA efter programmets afslutning i midten af september, hvor selskaberne skal fremvise deres produkter for mulige investorer.

"Når vi rejser penge i USA, forventer investorerne også at vi har et amerikansk selskab, og at vi som founders også er her", fortæller Søren Nielsen, en af de fire medstiftere af ERNIT, til Nyhedsbrevet Finans.

Produktet som ERNIT har skabt, er en digital sparegris, som skal lære børn af den digitale tidsalder om værdien af penge. Forældre kan gennem en app overføre lommepenge til sparegrisen, hvorefter børnene kan holde øje med, hvor stor en pengebeholdning de har, ved hjælp af en lysskærm.

I forbindelse med Techstars-programmet har ERNIT i New York mødt 50 mulige mentorer, der skal bruges til at sparre i deres produkt- og forretningsudvikling. ERNIT endte med at udvælge fem mentorer, som både tæller en forsker i adfærdspsykologi, en entreprenør og en tredje mentor er blandt andet tidligere rådgiver for den amerikanske præsident Obama, siger Søren Nielsen.

Deltagere i finansverdenens X-factor

Opholdet, der varer tre måneder, afsluttes med to demo-dage i midten af september. Her skal de fremvise og pitche deres produkter for potentielle investorer samt Barclays, hovedsponsoren for Techstars. Mange af investorerne er amerikanske, og derfor er der ifølge Søren Nielsen en stor chance for, at firmaet skal have en permanent base i USA.

I kraft af selskabets nye internationale forbindelser, satser de også stort på det internationale. I slutningen af august skal ERNIT samarbejde med Barclays og en sydeuropæisk bank, udover to danske banker, som også skal teste deres produkter. ERNIT har valgt at bankerne blandt andet skal være deres indgangsvinkel.

"Det gør det lettere for os at få kapital ind i virksomheden. Det kræver mange marketingskroner, at skulle lave et produkt til private forbrugere, så det afhænger af investorerne."

Hvem, der ender med at investere i ERNIT, afhænger af programmets afsluttende 'demo-days'. Sidste år var der 500 investorer til stede som publikum, når selskaberne i ægte X-factor-stil trådte op på scenen og fik fem minutter til at fremvise deres produkter. Fordi Barclays blandt andre står bag Techstars, kan deltagerne også forvente investeringer derfra på op til 120.000 dollars. Søren Nielsen fortæller, at selvom demo-dagene i september godt kan give anledning til lidt nervøsitet, er det efterhånden ikke uvant for dem at skulle pitche deres produkt.

"Det er lidt større end det, vi har prøvet, men vi har pitchet rigtig mange gange både i Danmark og her. Vi var også i Silicon Valley sidste december og præsentere produktet", fortæller han.

I selskab med alle dele af start up-spektret

Over 1.000 selskaber ansøgte om at komme med i Techstars acceleratorprogram i New York. ERNIT startede processen med en online-ansøgning. Efterfølgende skulle de igennem i alt syv samtaler. Hvert var et nåleøje, hvor forskellige grene af Techstars og Barclays skulle vurdere deres selskab og produkt.

"De første fem var bare for-samtaler. Så kom vi op til de helt store bosser. Til det møde skulle vi forberede et pitch på tre minutter og derefter tale i ti minutter", siger Søren Nielsen.

Den omfattende ansøgningsproces gør også, at firmaerne i programmet spænder vidt. ERNIT har som de eneste på acceleratorprogrammet et fysisk produkt med deres digitale sparegris. Desuden henvender de sig direkte til forbrugeren med produktet, hvor flere af de andre selskaber er b2b.

Sammensætningen af selskaber på programmet er også på tværs af start up-processen. Nogle firmaer er længere fremme i processen, og derfor kan holdet bag ERNIT få inspiration til deres fremtidige skridt.

"Vi kan blandt andet lære at opskalere fra de andre firmaer, der er længere fremme. Hvad har de gjort tidligere? Desuden får vi adgang til det netværk, som de har. De kender os, og når de så går ud og snakker med investorer, får vi også referencer, hvis vi passer bedre", siger Søren Nielsen.

ERNIT's fremtidsplaner bliver besluttet på demo-dagene, der finder sted 13. og 15. september i New York, som afslutning på Techstars acceleratorprogram.