Danmarks bedste for fjerde gang

I år er Middelfart Sparekasse for fjerde gang blevet kåret til Danmarks Bedste Arbejdsplads. Ifølge sparekassen selv er ansvar og tillid opskriften på glade medarbejdere. Arbejdet med at få engagerede medarbejdere starter allerede ved jobsamtalen, hvor ansøgerne udfylder en personlighedstest på 320 spørgsmål.

12. dec. 2016

​Hvis det ikke allerede var det, er det nu cementeret, at Middelfart Sparekasse er et godt sted at arbejde. Den 15. november blev de for fjerde gang siden 2005 kåret som Danmarks bedste arbejdsplads af Great Place To Work. Den 24. november holdte sparekassen åbent hus i anledning af deres nye titel som Danmarks bedste arbejdsplads, og som et andet engageret sportshold havde alle medarbejderne ens t-shirts på, for at fejre den fælles indsats. For tiden er det ekstra stolte medarbejdere, der har deres gang i virksomheden.

Middelfart Sparekasse har i mange år satset stort på at gøre virksomheden til et godt sted for medarbejderne, med kerneværdier som åbenhed, tillid, selvledelse og fællesskab. Det giver pote hos medarbejderne, fortæller fællestillidsmand Ulrik Sørensen.

"Her er en form for samhørighed, fælles mål og forståelse. Medarbejderne har en følelse af at blive hørt og involveret. Der er ikke mange, der føler sig presset ud i krogene. Og så er de selvfølgelig vildt stolte af at være en del af det her," fortæller Ulrik Sørensen."

Ansvar giver glade medarbejdere

Flere af medarbejderne påpeger, at medarbejdernes selvledelse var en mærkesag for tidligere sparekassedirektør Hans Erik Brønserud. Det er noget den nuværende direktør Martin Baltser har holdt fast i, og han kan mærke den værdi, det giver virksomheden.

"Jeg leder ved at vise tillid. Jeg følger ikke op på opgaver, og jeg bliver utroligt sjældent skuffet," fortæller Martin Baltser, direktør i Middelfart Sparekasse.

Sparekassen arbejder desuden aktivt med at forbedre medarbejdernes kompetencer. Den personlige udvikling er vigtig for sparekassen, fortæller HR-chef Helle Lund Gregersen.

"Vi har blandt andet taget del i Finansforbundets Worklife Investment-program, for at hjælpe medarbejderne til at sætte ord på de kompetencer, de har. De lærer at pakke dem ordentligt ud og få udviklet dem, for at blive endnu bedre. Vi er ikke bange for at miste medarbejdere, fordi de bliver for dygtige. Prisen ved ikke at dygtiggøre dem er da langt højere," siger hun.

En af de glade medarbejdere er CSR- og kommunikationskonsulent, Anne Mørk Christoffersen,. Hun har læst International virksomhedskommunikation og mens hun studerede, var hun studentermedhjælper i sparekassen. Som færdiguddannet blev hun tilbudt en stilling, lige som hun havde håbet på.

"Den måde at være ansat på her, er ikke noget, jeg før har hørt om eller set andre steder. Som studentermedhjælper var jeg ikke bare sådan en, der skulle hente kaffe og lave de opgaver, som andre synes var kedelige. Jeg blev involveret på lige fod med mine kolleger, og der blev vist en oprigtig interesse for mig. Da jeg blev færdiguddannet og skulle søge job, overvejede jeg slet ikke at søge andre steder og håbede, at jeg kunne få en stilling her. Og det fik jeg heldigvis," siger Anne.

Allerede inden en medarbejder bliver en del af sparekassen, bliver de sat grundigt ind i sparekassens historie og værdier. Selve ansættelsessamtalen varer to timer og består blandt andet af et oplæg om virksomheden og om det specifikke job, kandidaten søger. Forud for samtalen har kandidaten udfyldt en personlighedstest, der består af over 320 udsagn, ansøgeren skal forholde sig til. Efterhånden har Middelfart Sparekasse fået ry for at være et rigtigt godt sted at arbejde, og derfor mener de ikke selv at have problemer med at finde kandidater.

Når først medarbejderen er ansat og skal starte, bliver de også sat godt og grundigt ind i alle led i virksomheden. Introforløbet for alle medarbejdere består af et én uge langt introforløb på hovedsædet, hvor medarbejderne præsenteres for alle faggrupper og afdelinger. Sparekassen mener at proceduren gør, at nye medarbejdere hurtigere bliver en integreret del af organisationen.

En tung arv at løfte

Middelfart Sparekasse blev stiftet i 1853. Det, der oftest bliver henvist til, er den ånd af tillid og selvledelse, som blev indført af tidligere direktør Hans Erik Brønserud, Da Martin Baltser kom til i 2012 var opgaven fra bestyrelsen at levere solide økonomiske resultater samtidig med, at sparekassen forblev en god arbejdsplads.

I de fire år han har været der, er der kommet i alt en stigning på 130 medarbejdere. Middelfart Sparekasse består i dag af godt 300 ansatte. Med et stærkere fokus på den økonomiske side, men stadig med rødderne i den tillidsfulde ledelsesstil og transparens i virksomheden, har sparekassen vendt et par grader og er nu i vækst. Men for Middelfart Sparekasse er det bare prikken over i'et, når de også er Danmarks bedste arbejdsplads.

FAKTA

Den 15. november 2016 blev konkurrencen hos Great Place To Work afgjort.

Middelfart Sparekasse fik førstepladsen i kategorien 'Mellemstore virksomheder', som er virksomheder på 50-499 medarbejdere.

Undersøgelsen er baseret på en tilfredshedsundersøgelse hos 128 virksomheder, og tidligere har sparekassen scoret titlen i 2005, 2008 og 2009.

I samme kategori var følgende virksomheder fra finanssektoren:

9. plads: Djurslands Bank

31. Santander Consumer Bank