BEC vil have robuste medarbejdere

Verden forandrer sig, og det kræver evne til at stå imod, mener HR-direktøren – både som organisation og som medarbejder.

2. okt. 2016

Robusthed er blevet en efterspurgt egenskab i mange stillingsannoncer - blandt andet fra Bankernes EDB Central, BEC. Og det er der gode grunde til, forklarer HR-udviklingsdirektør Lotte Brøndtoft.

"Vi er optaget af, at vores organisation er robust og agil, for det gør os i stand til at reagere på forandringer i vores omverden, og det kræver også robuste medarbejdere. Det samme efterspørger mange andre virksomheder i jobannoncer, robusthed er oppe i tiden på alle niveauer."

Det ser direktøren som en naturlig reaktion på, at verden forandrer sig konstant og bliver mere kompleks.

"Det kommer ikke til at gå den anden vej, så det er en fordel for alle at kunne tage imod forandringer, også dem, man ikke selv har bestemt sig for, på en hensigtsmæssig måde."

Gennemsigtighed og mindfulness

Hos BEC går vejen til større robusthed blandt andet via større gennemsigtighed i organisationen og tilbud om mindfulness til medarbejderne.

"Noget af det, vi ved, er at gennemsigtighed i organisationen er vigtig. Så medarbejderne kan gennemskue, hvorfor ledelsen træffer de beslutninger, den gør, med de forandringer, det medfører. Det er lettere at være robust i en organisation som medarbejder, hvis du har den indsigt og den ramme at være det i," siger Lotte Brøndtoft, der også vurderer, at det har gjort medarbejderne mere robuste at deltage i BEC's tilbud om mindfulness:

"Alle medarbejdere er blevet tilbudt mindfulness, og op mod 90 har taget imod det – mange melder tilbage, at de kan mærke en forskel i forhold til egen evne til at erkende, at verden forandrer sig, og at man skal kunne være i den, uden at tage alt ind og reagere på alt."

Alle kan blive mere robuste

Robusthed er altså noget, man kan arbejde med at udvikle i HR-udviklingdirektørens optik.

"Jeg tror ikke på, at man som person kan sætte kryds ved, om man er robust eller ikke. Alle mennesker har grundlæggende en robusthed, og der kan arbejdes med at udvikle og styrke den, så man øger sin evne til at komme godt gennem forandringer. Og man kan være robust på forskellige niveauer og i forskellige livssammenhænge - én må måske erkende, at hun eller han ikke har den robusthed, det kræver at være leder, men kan omvendt være skabt til at være it-udvikler."

Kan du forstå, at kritikere er bange for, at al den snak om robusthed i virkeligheden handler om, at der ikke fremover bliver plads til mindre modstandsdygtige på arbejdsmarkedet?

"Ja, jeg forstår godt bekymringen, men mange har måske ikke fået sat sig helt ind i, hvad det egentlig handler om. Eller i hvert fald har vi ikke en fælles forståelse af, hvad det er, vi taler om," siger Lotte Brøndtoft.

"For mig handler det om at kende sig selv, at have selvindsigt og turde åbne sig mod det nye og slippe det gamle. Robusthed er også at kunne stå stærkt alene, at bruge sine styrker og være bevidst om, hvad der motiverer dig på arbejdet. Og at du kan absorbere, de stød du uundgåeligt får i arbejdslivet og livet i det hele taget."