Amerikansk kapitalfond accepterer ansattes krav om overenskomst

Ledelsen i Silkeborg Data, hvis ejer ikke ønskede at følge den danske aftalemodel, lyttede til medarbejdernes stærke ønske om at bevare en overenskomst og har forhandlet en ny overenskomst for 2016-2018 på plads med Finansforbundet. ” Jeg er stolt over, at det er lykkedes os at holde fast i den gode danske aftalemodel, hvor vi kan sikre, at virksomheden ikke ensidigt kan forringe de ansattes vilkår fra den ene dag til den anden”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

4. jul. 2016

​Det kunne have været starten på en Ryan Air sag i den finansielle sektor, men blev det aldrig, for efter lange forhandlinger med ledelsen i Silkeborg Data, lykkedes det Finansforbundets forhandlere, at få en ny to-årig overenskomst i hus.

Silkeborg Data, der i september 2015 blev opkøbt af it-koncernen EG A/S, havde via ledelsen tidligt meldt ud, at man ikke ønskede at forny overenskomsten med Finansforbundet, når den nuværende udløb. Dette skyldes blandt andet, at koncernens ejer – en kapitalfond – ikke ønskede at følge den danske aftalemodel.

Fællestillidsmand i Silkeborg Data Ivan Larsen er glad og stolt over, at det lykkedes på trods.

”Jeg er vældig glad for at det lykkedes os at indgå overenskomst. Det har stor betydning for mine medlemmer, der har været meget bekymret, siden ledelsen kom med sin udmelding. Jeg skylder en stor tak til Finansforbundets forhandlere, men også til mine medlemmer, der har givet så kraftigt udtryk over for ledelsen, at en overenskomst var vigtig for dem. Det har været udslagsgivende i forhold til, at ledelsen er blevet bevidst om, hvor meget det betyder for medarbejderne”, siger Ivan Larsen til Nyhedsbrevet Finans.

Silkeborg Data har en organisationsprocent på cirka 75 procent, og flere har meldt sig ind i Finansforbundet under forløbet. Indtil videre har fællestillidsmanden kun fået positive tilkendegivelser fra medlemmerne om den indgåede overenskomst.

”Medlemmerne er glade og lettede. Alle var godt klar over, at det var op af bakke, og at vi måske skulle gå på kompromis med nogle ting, fordi vi er kommet ind i en koncern, der ikke har overenskomst”.

Vigtigt at holde fast i den danske aftalemodel

Også hos Finansforbundets formand er der glæde over resultatet.

”Jeg er meget glad og stolt over, at det lykkedes os at sikre medlemmerne i Silkeborg Data en overenskomst. Det har ikke været nogen nem proces - ikke mindst på grund af den nye internationale ejer -struktur” siger formand Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Den nye overenskomst med Silkeborg Data er på nogle punkter ændret i forhold til den gamle overenskomst.

”For at få en aftale hjem, har det været nødvendigt for os at gå på kompromis på nogle områder specielt inden for arbejdstid for at holde fast i væsentligere elementer. Jeg er stolt over, at det er lykkedes os at holde fast i den gode danske aftalemodel, hvor vi kan sikre, at virksomheden ikke ensidigt kan forringe de ansattes vilkår fra den ene dag til den anden”, siger Kent Petersen.