Når jeg går ind i noget, går jeg hele vejen

Lena Nissen Jørgensen er fyldt med energi på opgaverne som ny tillidsrepræsentant. Plads til forskellighed og trivsel er noget af det, der optager hende mest.

26. jun. 2024
Lena Nissen Jørgensen, tillidsrepræsentant

"Jeg brugte et par dage til at overveje det.”

Da Lena Nissen Jørgensen, der arbejder som forretningsudvikler i Erhverv på Peberlyk, blev opfordret til tjansen som tillidsvalgt, skulle hun lige i tænkeboks.

”I forvejen er jeg sådan en, der synes, at alt er spændende. Når jeg går ind i noget, går jeg hele vejen og gør mig umage. Vi har også fem børn herhjemme – en efternøler på 8 år og fire teenagere - så jeg skulle lige være sikker på, at kunne rumme det hele.”

Hun nåede frem til, at det kunne hun, og det ville hun. Der var også opbakning og opmuntring både fra hendes chef og hendes ægtefælle, der arbejder med Private Banking i Sydbank.

”Jeg kan godt lide at gøre en forskel for andre, at være med til at sikre, at folk har det godt. At fremme forståelse for, at andre kan tænke anderledes, så vi alle trives. Det vil jeg gerne arbejde for som tillidsvalgt,” siger Lena Nissen Jørgensen, der har været i den finansielle sektor siden 2002, de seneste syv år i Sydbank.

Åbne arme

Oplevelsen af at komme ind i det nye univers, og opbygge en relation til bestyrelsen i Finansforbundet Sydbank Kreds, har været præget af åbne arme.

”Det er meget stærke personligheder i en gruppe, der kender hinanden godt, men de skal virkelig have ros for den modtagelse, de har givet mig. De ser mig og lytter til det, jeg siger, giver mig plads og mulighed for at påvirke tingene,” fortæller Lena Nissen Jørgensen, der glæder sig til at komme i gang med uddannelsen til tillidsrepræsentant til august.

I fuld gang

Hun er allerede i fuld gang med at dygtiggøre sig, finde inspiration og forstå rollen i dybden. Hun er heller ikke ked af at deltage i arbejdet med at hverve nye medlemmer:

”Det fællesskab, jeg er en del af, vil jeg gerne have flest muligt til at bakke op om. Først syntes jeg, det var lidt udfordrende, men så talte jeg med hverveteamet i Finansforbundet, som gav mig gode argumenter. Det var en god hjælp, og nu har jeg fundet min egen vej i det.”

Hun har også allerede været med til at få endnu en tillidsrepræsentant på banen:
”Vi manglede en tillidsrepræsentant i en afdeling i banken. Jeg pegede på en, jeg så som den helt rigtige til den opgave. Han blev utrolig glad for at blive foreslået, og nu er han også blevet valgt.”

Spørgsmål til formanden

For nylig debuterede Lena Nissen Jørgensen også på seminar for tillidsvalgte i kredsen. Det foregik på Sinatur Hotel Storebælt i Nyborg, hvor der blandt andet blev zoomet ind på psykologisk tryghed.

”Et meget vigtigt emne, som var spændende at have på dagsordenen. Det var også supergodt at opleve det sociale sammenhold og lære nye at kende på tværs af banken – der viste sig faktisk at være en del, jeg kendte fra mine år i banken, det var en god overraskelse.”

Og så var det meget inspirerende at høre Finansforbundets formand, Dorrit Brandt, synes Lena Nissen Jørgensen:

”Dorrit kom og holdt oplæg, hvor hun blandt andet sagde, at man ikke kan lytte ordentligt med munden fuld af ord. Det fik mig til at føle, at vi har noget tilfælles, for jeg har altid sagt noget tilsvarende – nemlig at der er en grund til, at vi har to ører og kun én mund. At vi skal lytte mere, end vi taler.”

"Man ikke kan lytte ordentligt med munden fuld af ord".
- Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet

Da der var mulighed for at stille formanden spørgsmål, bad Lena Nissen Jørgensen om bedste råd til nye tillidsvalgte.

”Dorrit kom med fire punkter: Tillid – det er årsagen til, at vi er valgt, og vi skal passe på den og bruge den rigtigt. De tre øvrige punkter var samarbejde på alle planer, mod og nysgerrighed. Det kan jeg fuldstændig se mig selv i. Det bekræftede mig yderligere i, at jeg har valgt det rigtige ved at takke ja til hvervet som tillidsrepræsentant.”