Omfavn dine uddannelsesmuligheder

Udviklingssamtalen kan være en god anledning til at tale om efteruddannelse. Kredsnæstformand Gitte Larsen opfordrer dig til at udforske mulighederne før samtalen: ”Der er så mange forskellige veje at gå”

21. feb. 2023
2 min

Hvordan skal du udvikle dig? Hvis ideer ikke umiddelbart melder sig forud for udviklingssamtalen, er der god inspiration at hente i læringskataloget, som du finder på Vores Sydbank.

”Du kan til hver en tid gå ind i læringskataloget og finde inspiration. Det er delt op i jobfunktioner, som Privat, Private Banking og Investering, Lokal Erhverv, Erhverv, Ledelse og fællesfunktioner. Under hver jobfunktion kan du både se e-learning, kurser og podcast. Find din nuværende jobfunktion, så det er nemt at gå til. Kom nu i gang, venner!”, siger kredsnæstformand Gitte Larsen.

Hun vil gerne slå et kraftigt slag for at tage efteruddannelse. Alt for få i banken benytter sig af mulighederne for udvikling af sine kompetencer, mener hun.

Viden til tiden

Kompetenceudvikling behøver dog ikke altid være noget med kurser og eksamener. Nogle gange er det også godt bare at blive opdateret på, hvad der rører sig for tiden. Her stiller Finansforbundet et rigtig godt værktøj til rådighed. Gå ind via dette link HER og se, hvad Viden til tiden kan gøre for dig. Her kan du nemt sortere i både emne og hvor lang tid, du har til rådighed.

Ganske få bruger mulighederne

”Sidste år var det kun 157 af bankens cirka 2000 medarbejdere, der brugte Finanskompetencepuljens tilbud om gratis efteruddannelse. I år er der indtil videre 15 individuelle ansøgninger. Det synes jeg er ærgerligt, for der er så mange gode tilbud”.

Ofte kan du få en aftale med din leder om at bruge arbejdstid på efteruddannelse. Særligt, hvis det taler ind i dit nuværende job eller de udviklingsplaner, du har talt med din leder om.

Efteruddannelse gør også noget godt for dit CV.

”Hvis du ikke lige kan finde noget, der taler ind i dit nuværende job, så vælg noget, du har lyst til at lære noget om. Noget, der gør dig glad”, opfordrer kredsnæstformanden.

Hendes oplevelse er, at arbejdspres kombineret med alt det, der skal nås i privatlivet, holder mange fra at gå i kast med efteruddannelse. Plus at det primære fokus er rettet mod at holde sig opdateret med de pålagte certificeringer.

”Hvis man sætter sig lidt ind i det, er det måske ikke så uoverskueligt med efteruddannelse alligevel. Se det som en ekstra gave, du kan give dig selv”, foreslår Gitte Larsen.