Overenskomst godkendt: Nu skal medlemmerne stemme

Medlemmerne skal nu stemme om den overenskomstaftale, som Finansforbundets repræsentantskab netop har godkendt.

16. mar. 2023
Overenskomsten blev enstemmigt vedtaget af Finansforbundets repræsentantskab. Foto: Claus Fisker

Finansforbundets repræsentantskab har netop godkendt den aftale, der blev forhandlet på plads med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) i starten af marts.

Repræsentantskabet, der består af medlemmerne i Finansforbundets kredsbestyrelser, har onsdag formiddag været samlet på Hotel Nyborg Strand, og her blev aftalen enstemmigt vedtaget blandt de 66 stemmeberettigerede delegerede, der var til stede.

Det glæder Finansforbundets formand Kent Petersen.

”Jeg er stolt over, at det er et enigt repræsentantskab, der bakker op om resultatet og samtidig udtrykker en klar anbefaling om at stemme ja til den nye overenskomst,” siger han.

"Jeg anbefaler på vegne af repræsentantskabet, at man stemmer ja, for samlet set er det et rigtig fornuftigt resultat, vi har landet."
- Kent Petersen, formand Finansforbundet

Stor tilfredshed – få torne

Inden aftalen blev formelt godkendt, gik kredsformændene på talerstolen én for én.

Samlet set var der stor tilfredshed med den nye overenskomstaftale, og blandt andet blev den lønstigning, der er blevet forhandlet hjem, kaldt både ”god” og ”flot,” men flere benyttede også lejligheden til at nævne de elementer af aftalen, som de og deres bagland ikke er helt tilfredse med.

Det gælder blandt andet den justering af timebanken, man nu har lavet, så man ikke kan have en saldo på højere end 400 timer mod den tidligere grænse på 481 timer.

Også det faktum, at joblønsgrænsen ikke bliver reguleret i år, men først i år to af overenskomstens løbetid fik et par ord med på vejen og blev både beskrevet med metaforer som ”en torn”, ”en skønhedsplet” og som ”en revne” i et byggeprojekt.

Men samlet set var der stor opbakning og anerkendelse af resultatet, og alle talere afsluttede deres indlæg med at anbefale et ja.

Nu skal medlemmerne tage stilling

Og nu er det så op til de cirka 33.000 stemmeberettigede medlemmer at stemme om aftalen, der blandt andet sikrer en samlet lønstigning på 8,2 procent, hvoraf en del er puljemidler til lokale forhandlinger, samt en forbedring af barslen for fædre og medmødre.

Urafstemningen skydes i gang klokken 9 torsdag morgen, hvor alle stemmeberettigede medlemmer vil modtage en mail med nærmere instrukser om, hvordan de kan afgive deres stemme.

Fra Kent Petersen lyder der en klar opfordring til at give sin mening til kende.

”Den vigtigste anbefaling er at bruge sin stemme. For os er det vigtigt at vide, hvor medlemmerne er. Jo flere, der stemmer, jo tydeligere er det, så stem,” siger Kent Petersen og lægger samtidig ikke skjul på, at han selvfølgelig også håber på, at medlemmerne bakker op om resultatet.

”Jeg anbefaler på vegne af repræsentantskabet, at man stemmer ja, for samlet set er det et rigtig fornuftigt resultat, vi har landet,” siger han.