Første gang på landsmøde

Næsten 190 delegerede deltager i år til Finansforbundets landsmøde i Nyborg. Det betyder også mange nye ansigter. Fra Finansforbundet Spar Nord Kreds finder vi af nye i år kredsbestyrelsesmedlem Peter Brun og tillidsrepræsentant Helle Borup Christiansen. Her fortæller de, hvordan de har oplevet landsmødet 2023.

2. okt. 2023
Helle Borup Christiansen og Peter Brun

Finansforbundet Spar Nord Kreds stillede i år til landsmødet op med flere garvede delegerede. Men der var også nye ansigter, bl.a. i form af kredsbestyrelsesmedlem Peter Brun og tillidsrepræsentant Helle Borup Christiansen.

Begge ankom de til Nyborg Strand Hotel med høje forventninger til, at det blev en frugtbar og konstruktiv politisk dialog, som vil komme medlemmerne til gavn. Og landsmødet kom kanon fra start, siger de.

Hvordan har landsmødet 2023 været ind til nu?

Kredsbestyrelsesmedlem Peter Brun:
”Det var en stærk åbning og en god mundtlig beretning fra alle tre. Og så var det godt krydret med indlæg fra formanden fra FH og Mads Skovlund Pedersen fra Nordea. Supergodt sat sammen, og det gav et boost af interesse fremfor at være en lunken kartoffel,” siger Peter Brun.

Det er Helle Borup Christiansen meget enig i. Hun blev især positivt overrasket over, at Carl Emil Petersen med guitar og mundharmonika åbnede landsmødet med tre sange.

”Det var dejligt og positivt at begynde dagen med musik og et kunstnerisk indlæg. Og det var en god beretning fra dem alle tre. Nu glæder jeg mig til det politiske samarbejde og at høre de nye på talerstolen, som jeg ikke kender så godt.”

Hvordan er det at være med til Finansforbundet landsmøde for første gang?

”Det bliver spændende at arbejde på det strategiske niveau, som er nyt for mig. Jeg håber vi får en saglig og konstruktiv debat med fokus på de fælles mål, og hvor der ikke går for meget politik i den i de enkelte kredse,” siger Helle Borup Christiansen, mens Peter Brun følger op:
”Jeg glæder mig vildt meget til at danne nye relationer og det politiske arbejde ude i grupperne. Det bliver spændende at debattere de enkelte emner og se, om vi forhåbentlig kan være konstruktive og lytte til hinanden til gavn for medlemmerne.”

Hvad bider du mærke i til landsmødet ind til videre?

For Peter Brun har det især været, at der har været meget debat og dialog om omkring kunstig intelligens og digitalisering.
”Det, tror jeg, bliver et vigtigt spørgsmål til landsmødet. Bruger vi det som en stærk medspiller eller som et skræmmeparameter? Jeg synes, vi skal gå forrest og samarbejde i stedet for at stille os på tværs,” siger han.

For Helle Borup Christiansen var det navnlig et indlæg fra Morten Skov Christiansen, formand for FH, der har gjort indtryk.
”Ud over beretningen, som var god, var det spændende at have besøg af Morten. Det var godt at få sat ansigt på ham og høre, hvad han mener om Finansforbundet. Det var heldigvis positivt.”

Hvad tager I med jer fra landsmødet?

”Det har været virkelig fedt at være med i workshops. Det er mere lavpraktisk, hvor der er plads til forskellige idéer, holdninger og tanker. Og det er jo det, vi længe har gået og forberedt os på hjemmefra ud fra tre overordnede temaer. Så har det været interessant at høre, hvad de andre kredse tænker, og det som de byder ind med,” siger Helle Borup Christiansen.

”Det har været et højdepunkt for mig i mit arbejde i Finansforbundet. Jeg har de seneste fire år arbejdet meget lokalt, indtil jeg blev kredsbestyrelsesmedlem tidligere i år. Det har været virkelig interessant at blive mere involveret i de store brede politiske linjer og komme dybere ned i processerne,” siger Peter Brun og tilføjer:
”Der har været mange gode perspektiver, som er værd at arbejde videre med i sektoren og for medlemmerne. Det er det vigtigste.”