Retning for fremtidens arbejde

Finansforbundet Spar Nord Kreds deltog den 27. og 28. september 2021 i Finansforbundets ekstraordinære Landsmøde i Aalborg, hvor vi var samlet 179 delegerede. De to dage var fyldt med gode debatter og enkelte formelle vedtagelser.

2 min

Førstedagen bød på Finansforbundets formand Kent Petersens beretning og herefter debatterede vi Finansforbundets fremadrettede arbejde med Fremtidens Velfærd, Dataetik og Det Fleksible Arbejdsliv. Tre vigtige emner, som vi fik sat under lup og holdningerne blev pudset af i fællesskab.

Dag to debatterede vi bl.a. formandens beretning, godkendte regnskaber og vedtog ændringer i Finansforbundets vedtægter.

Pennen spidset omkring strategien

Finansforbundet Spar Nord Kreds’ formand Jannie Skovsen synes godt om Landsmødet:

”Vi havde debatter med emner helt i tråd med kredsens strategi. Og her på bagkant af Landsmødet er vi i både Finansforbundet og kredsen blevet endnu mere skarpe på problemstillingerne og den retning, vi skal arbejde i.”

Vi spurgte også Kredsbestyrelsesmedlem Luisa Høilund, rådgiver og tillidsrepræsentant i Skive, der før har været til Landsmøde, hvad hun synes var godt ved dette Landsmøde:

”Det var en god oplevelse, at debatten blev holdt på et fagligt og professionelt niveau, hvor de forskellige debattører fik fremlagt deres synspunkter i en god tone. Som deltidsbestyrelsesmedlem var det også en spændende oplevelse at være med til at sætte ord på, hvilke strategiske tiltag Finansforbundet skal lægge vægt på fremover. Arbejdet med mange nye folk, hvor alle blev hørt og lyttet til, var inspirerende.
Opstillingen af salen, så det lignede Folketinget, var på højt plan og mange politikere kunne lære noget af den gode takt og tone, der blev holdt i salen”, konstaterer Luisa med et glimt i øjet.

Første gang til Landsmøde

Stine Sørensen, kredsbestyrelsesmedlem, tillidsrepræsentant og forretningskonsulent i Digital Bank, har ikke tidligere været på landsmøde:

"Det var første gang at jeg var med på Finansforbundets landsmøde - og jeg håber ikke, at det bliver det sidste. Jeg gik uden tvivl fra landsmødet med følelsen at, at jeg er en del af noget større og at vi har et unikt fællesskab! Selvom alle ikke er enige, så var der en helt utrolig god tone i debatterne.

Det bedste var første dag, hvor vi var delt op i grupper og diskuterede forskellige emner - jeg var på Dataetik. Jeg synes det var et utrolig godt set-up, da mange flere kommer til ordet på denne måde. Med 179 deltagere til landsmødet kræver det, at man tænker lidt anderledes, hvis alle skal have mulighed for at komme med deres holdning og debattere - der var tænkt anderledes og det fungerede rigtig godt!, siger en tilfreds Stine.

Kredsbestyrelsesmedlem Peter Brun, rådgiver og tillidsrepræsentant i Vejle var også til Landsmøde for første gang og han havde denne kommentar:

”Jeg synes, at dette korte landsmøde gav gode muligheder for at skabe et fælles mål, til glæde for vores medlemmer. Når man skal arbejde sammen omkring fremtidens Finansforbund og sektor, giver det stor værdi at få styrket relationer på tværs, det var der plads til.
Lokalt i Finansforbundet Spar Nord Kreds, gav det også meget god debat til det fremtidige arbejde.
Jeg glæder mig allerede til næste gang”, smiler Peter.

Du kan også læse denne artikel, hvis du vil se mere om, hvad vi talte om på landsmødet.