Hun vil påvirke beslutningerne, der træffes

Kommunikation og politisk påvirkning er to af de nøgleord, der beskriver Rikke Henriksens fagpolitiske engagement. Siden 2013 har hun været en del af Spar Nord Kreds’ bestyrelse, og i dag er hun ansvarlig for kredsens økonomi, sagsbehandling og kommunikation

19. jun. 2019
4 min

Hvis du vil have indflydelse, er du nødt til at stille op til en post, der kan give dig indflydelse.

Den læresætning har fulgt Rikke Henriksen siden hun i 2002 blev valgt til sikkerhedsrepræsentant i hedengangne Sparbank.

"Jeg har et stort ønske om at være med til at påvirke de beslutninger, der skal træffes", siger Rikke, der siden 1. januar 2013 har været en del af Spar Nord Kreds' bestyrelse på fuld tid.

Kort forinden fusionerede Spar Nord og Sparbank, og da Rikke havde været en del af det paritetsudvalg, hvor repræsentanter fra begge banker drøftede de praktiske forhold omkring fusionen, kan man måske tænke, at hun kom ind i kredsbestyrelsen alene som de tidligere Sparbank-medarbejderes stemme. Men sådan var virkeligheden ikke ifølge Rikke.

"Jeg er rigtig glad for, at der af kreds og bank blev skabt mulighed for, at jeg kom direkte ind i kredsbestyrelsen, efter jeg var blevet en del af Spar Nord. Og når man er i kredsbestyrelsen, varetager man i min verden alle medlemmers interesser og skelner ikke mellem, om nogle er kommet til via en fusion", forklarer Rikke.

Hun har stor erfaring med det fagpolitiske arbejde. I Sparbank blev hun medlem af SU i 2004, og hun blev uddannet tillidsmand i 2008. Hun blev valgt ind i den daværende Kreds Nords bestyrelse i 2006, fællestillidsmand i Sparbank i 2010 og samme år valgt til næstformand i Kreds Nord og kredsens repræsentant i Finansforbundets hovedbestyrelse.

Tog kommunikationsuddannelse

"Jeg har været og er fortsat engageret i næsten alle fagpolitiske områder, der kan bidrage til at gøre en forskel for medarbejdere i sektoren. Men hvis jeg skal pege på det fagpolitiske område, der ligger mit hjerte nærmest er det god kommunikation og den politiske påvirkning. God kommunikation er vigtig i alle relationer og det er et rigtigt godt middel til at lade medarbejdernes stemme blive hørt", siger Rikke.

Hun har taget en akademiuddannelse i kommunikation og formidling, som har klædt hende godt på at være kommunikationsansvarlig i kredsbestyrelsen og eksempelvis styre hjemmesiden. Desuden er Rikke økonomiansvarlig og ansvarlig for sagsbehandlingen på kredskontoret på Skelagervej, ligesom hun også står for kredsens arbejde med GDPR.

I Finansforbundet repræsenterer hun kredsen i det politiske ansvarsområde Kommunikation, Branding og Markedsføring, hvilket indebærer en række møder i forbundshuset i København.

Mere gennemslagskraft

I løbet af de mere end seks år, hun har siddet i kredsbestyrelsen, har Rikke oplevet en markant udvikling i både banken og kredsen.

"I de første år var der en del organisationsændringer og fyringsrunder, hvilket var en udfordring for os alle, måske også fordi det ikke var noget, man var helt så vant til i banken og i kredsen, som vi havde været i Sparbank i årene op til fusionen. Men det er meget tydeligt, at samarbejdet med banken har udviklet sig i en meget positiv retning i de senere år. Vi har en rigtig god dialog, og jeg oplever, at der bliver lyttet til medarbejdernes synspunkter på alle niveauer", siger Rikke.

Det hænger ifølge hende også sammen med, at Spar Nord Kreds har en stabil, høj organisationsprocent, og at kredsen arbejder meget seriøst og ambitiøst på alle fronter for at skabe resultater til gavn for medlemmerne og dermed i sidste ende også banken.

Pendler mellem Skive og Aalborg

Rikke bor i Skive og har således længere til arbejdet end de fleste. Dagligt pendler hun de 100 kilometer frem og tilbage i bil mellem sit hjem og kredskontoret i Aalborg, men hun har dog kunnet indrette det, så hun har en ugentlig hjemmearbejdsdag.

Rikkes behov for indflydelse begrænser sig ikke til hendes arbejdsliv. I fritiden er hun således formand for den lokale grundejerforening, ligesom hun er formand for Skive Big Band.

Ægtemanden siden 1986, Bjarne, spiller ligesom Rikke trækbasun – begge både i Skive Big Band og Vestjysk Bigband i Struer. De har to voksne børn på 24 og 26 år, som er fløjet fra reden. Til gengæld kræver de to terriere noget daglig opmærksomhed, hvilket Rikke giver dem med gåture i lokalområdet. Udover at spille og lytte til jazz er madlavning en yndet fritidsbeskæftigelse for Rikke, og hun går ikke af vejen for at diske op med en tre-retters middag til 15 personer, når der er familie-tam-tam i hjemmet.

Fem ekstra om Rikke Henriksen

Det kan jeg lide at spise – Jeg spiser næsten al slags mad og elsker at eksperimentere i køkkenet

Det kan jeg lide at drikke –Jeg drikker ufattelige mængder kaffe og kan også godt lide et godt glas vin – gerne fra Australien

Det kan jeg lide at høre af musik – Jazz