Vi har fået nye sunde arbejdsvaner

Det er nu blevet helt normalt at høre en kollega er ude og gå en tur midt på dagen, og mobilen bliver taget i samklang med fuglefløjt på en skovsti, skriver kredsformand Pia Beck Stæhr, der selv har oplevet øget trivsel ved at arbejde hjemme under corona-pandemien.

28. apr. 2021

Kender I det, at man hører et foredrag, eller læser en bog og der er noget der prikker til en og ikke mindst til måderne man gør ting på?

Det skete for mig på temadagen for Kredsens TR’er, hvor foredragsholder Torben Wiese, gav et glimrende foredrag om vaner og tankemønstre.
Her gik det op for mig, at jeg oftest glæder mig, til det der kommer - frem for, at glæde mig, over det der er.

Det seneste år har vi oplevet hverdagen forandre sig, og at vores vaner er blevet sat på prøve. Arbejdslivet blev for de fleste af os en arbejdsstation i eget hjem, og dagens møder blev holdt på skærmen.

Jeg var ‘happy’!
Mine bønner var blevet hørt. Jeg trængte til pauser og til at have mere indflydelse på egen tid og til mere fritid, og det blev der med to-tre timers mindre transporttid til arbejdet.

Mon ikke, at tiden i ‘egne cirkler’ har været god for mange af os? Vi har været tvunget til at lytte mere til os selv, og vi er blevet bedre til, at mærke både krop og sind. Det er nu blevet helt normalt at høre en kollega er ude og gå en tur midt på dagen, og mobilen bliver taget i samklang med fuglefløjt på en skovsti – vi har fået nye sunde arbejdsvaner!

Efter at have været afsted til fysiske møder i denne måned vil jeg indrømme, at det har været en smule angstprovokerende, og hovedet blev fyldt godt op af al den menneskelige kontakt og påvirkning efter så lang tid alene. Mine dagsvaner er atter engang udsat for et ydre pres, og jeg skal huske at holde fast i nærværet – mig selv.

Tilbage til foredraget på temadagen for tillidsrepræsentanterne fredag 16. april. Det handlede om nærværet, som er selve fundamentet for at føle glæde over de ting, man laver, uanset om det er på arbejdet eller i fritiden.

Nærværet er dig og nuet, og mærker vi nærværet, sikrer vi, at hver dag ikke bliver endnu en hektisk dag, styret af egne vaner - og uvaner. I stedet kan du nyde livet, lige der hvor du er – at tage en pause – gå en tur og lad kunderne og kolleger høre et fuglefløjt og en glad ansat. Jeg tror det giver godt tilbage, også på bundlinjen.

Mange har oplevet glæden ved at dyrke haver, selvbygge, fiske med videre. Det rimer godt på, at der har været tid til nærværet i et andet omfang, end når vi kører vores liv på automatpiloten og glemmer, at stå af på de uopdagede steder, når vi suser forbi, og livet bare kører. Dit næste stop kan være på destination ‘Nærværet’, hop af og bliv der lidt.

Piet Hein – Om at leve i nuet

At leve i nuet er livets teknik –
Og alle folk gør deres bedste,
Men halvdelen vælger det nu, som gik,
Og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu
Bliver aldrig i livets presente
Og alle folks levetid går sågu
Med bare at mindes og vente.

For det nu, som er gået, er altid forbi,
Og det næste blir aldrig det rette.
Næ, sørg for, at nuet, du lever i,
Engang for altid er dette.