Menu luk

Hvordan netværker man online?

Lene Hald og Julie Møller fra Handelsbanken måtte tage deres uddannelse til tillidsrepræsentant online, da corona-pandemien kom til Danmark. Selvom det ikke har været optimalt, er de glade for, at de nu er bedre klædt på til at varetage deres kollegers interesser.

30. jun 2021
3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Et fysisk møde med de øvrige deltagere på Finansforbundets uddannelse til tillidsrepræsentant blev det til i begyndelsen af 2020 på Kobæk Strand (Finansforbundets kursusejendom ved Skælskør). Så lukkede Danmark ned på grund af coronapandemien, og de resterende kursusdage måtte afvikles online.

For Lene Hald, kommunikationskonsulent og siden 2019 tillidsrepræsentant i Handelsbankens Kommunikationsafdeling, ændrede rammerne for uddannelsen sig, da den skulle tage online i stedet for at mødes fysisk med de øvrige deltagere i løbet af 2020 og 2021.

”Det positive var, at det kunne lade sig gøre at blive uddannet tillidsrepræsentant på trods af samfundets nedlukning. Jeg sparede transporttid, og det var nemmere at følge undervisningen hjemme fra en skærm, når der samtidig var et coronaramt familieliv at tage højde for. Blandt minusserne var, at teknologien indimellem drillede med små netværksudfald. Og så var det svært at netværke med de øvrige deltagere”, siger Lene Hald og fortsætter:
”Du kan ikke afkode kropssprog på samme måde over skærmen, og derfor er det lidt sværere at kommunikere online”.

Hun mangler i skrivende stund at tage et par specialiseringsmoduler på uddannelsen og at tage eksamen som tillidsrepræsentant, som er berammet til oktober.

Lene Hald blev valgt som tillidsrepræsentant i 2019. Hendes motivation er, at hun gerne vil gøre en forskel i organisationen og være med til at facilitere en god dialog mellem medarbejderne og ledelsen i Handelsbanken.

”Uddannelsen har gjort mig skarpere på min rolle som tillidsrepræsentant, og jeg er blevet bevidst om, hvordan jeg med min faglighed og personlighed kan bidrage til at være en god tillidsrepræsentant for mine kolleger. Det har været udbytterigt at lære om blandt andet love og paragraffer, konflikthåndtering, stresssignaler, trivsel og arbejdsglæde og om, hvordan jeg indgår som strategisk sparringspartner”, siger Lene Hald.

Savnede relationer til andre tillidsrepræsentanter
Julie Møller, privatrådgiver i Handelsbankens afdeling i Frederikssund, og siden 2019 tillidsrepræsentant for seks kolleger, nåede ligesom Lene Hald kun at deltage i en enkelt fysisk uddannelsesdag.

”Det var en god oplevelse at være på Kobæk Strand og møde de øvrige tillidsrepræsentanter på uddannelsen. Vi nåede at netværke en lille smule og skabe tillid til hinanden. Mentalt har det været hårdt at sidde to dage i streg foran skærmen og lytte til underviserne. De gjorde det dog godt, de lyttede til os og tilrettede undervisningen, så det fungerede bedre”, fortæller Julie Møller.

Hun har nu afsluttet uddannelsen til tillidsrepræsentant og er tilfreds med udbyttet. Relationerne til andre tillidsrepræsentanter har hun dog savnet.

”Derfor er det dejligt, at forbundet efterfølgende har oprettet en række netværk for tillidsrepræsentanter, hvor vi nye og nogle mere erfarne tillidsrepræsentanter kan mødes og udveksle erfaringer”, siger Julie Møller.
Hun valgte at stille op til tillidsmandsvalget, fordi hun især gerne vil være med til at styrke trivslen i branchen – den er i bund som følge af det arbejdspres og de vilkår, mange finansansatte har, mener hun.
”Jeg håber, at jeg fortsætter som tillidsrepræsentant efter valget i efteråret”, siger hun med et smil.