Lær at fodre dyret, så dyret ikke æder dig

Få flere kompetencer på paletten, rådede formand Pia Beck Stæhr på årets generalforsamling i Kreds Øst. Omkring 250 medlemmer deltog og lyttede også til foredrag af tv-vært Mikkel Beha Erichsen.

21. apr. 2019

"De er dødlækre, hele familien.”

En veloplagt formand for Kreds Øst, Pia Beck Stæhr, introducerede med de ord tv-vært Mikkel Beha Erichsen, der gæstede generalforsamlingen på Radisson Blu Scandinavia Hotel i København. Han fik lov at lægge ud før bestyrelsens beretning, og hun tilskrev ham en del af æren for, at hele 250 medlemmer i år var mødt op.

Han fortalte levende og med mange små klip om familiens eventyr, som mange kender fra TV2s populære serie ’Kurs mod fjerne kyster.’ Blandt andet delte han ud af det nyeste mod nord i et gammelt redningsskib langs Norges kyst, men der var også klip fra blandt andet Borneo og andre eksotiske destinationer. Rejser, der er mulige, fordi familien prioriterer dem, og det samvær de indebærer, benhårdt – højere end bil, bolig og pension.

Flest søde

”Når man rejser og er tæt sammen fem mennesker, lærer man at holde af hinandens forskelligheder. Man kan meget, når man har hver sit at byde ind med,” sagde Mikkel Beha. Selv om det ikke altid lykkes, gør han sig i det hele taget umage med at se positivt på andre mennesker.

”Ind imellem kan man blive lidt skræmt over alle de historier i nyhederne, det gør jeg også, er det nu sikkert at rejse et bestemt sted hen? Men man skal huske, at overalt i verden er der langt flest søde mennesker, og eventyret ligger og venter på dig derude.”

Bæredygtighed angår alle

Mikkel Beha opfordrede deltagerne til at gøre hver deres lille indsats for at passe på verden, helt i tråd med FN’s verdensmål i forhold til bæredygtig udvikling, som også var på agendaen på generalforsamlingen.

Pia Beck Stæhr og næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, slog fra scenen på skift fast, at bæredygtighed angår os alle, både som del af en sektor, en arbejdsplads og som privatperson.

Bæredygtighed var også et af de emner, der blev drøftet ved de runde borde rundt om i salen.

Brug kompetencepuljen

Pia Beck Stæhr, der til daglig arbejder i Nets, talte i bestyrelsens beretning om frygten for robotterne og opfordrede medlemmerne til at gå ind i kampen og lære nyt:

”Om nogen er Nets en arbejdsplads, hvor meget digitaliseres. Men der er endnu ikke sket afskedigelser på den baggrund hos os, for der skal nogen til at fodre robotterne. Lær derfor at fodre dyret, så det ikke æder dig. Brug kompetencepuljen og Finansforbundets mange muligheder.”

Medlemstilgang

Formanden glædede sig over medlemstilgang i kredsen:
”Antallet af arbejdspladser er steget markant i Kreds Øst, og vi fik 500 nye medlemmer og netto 225 flere sidste år. Så vi er nu den største kreds i Finansforbundet, målt på antal aktive medlemmer.”

Det er den slags, der kan gøre formanden ’glad i låget’, mens hun til gengæld kan blive bekymret over dårlig trivsel i sektoren, og kredsen har nye initiativer om stresshåndtering undervejs.

Blandt de initiativer, der blev taget sidste år, blev netværk for tillidsvalgte i små virksomheder fremhævet, og blandt de gamle kendinge blev bankospillet omtalt. Det har været udskældt, men sidste år trak 650 deltagere rundt om i kredsen:

”Så længe, der er så mange, som har lyst til at samle sig og hygge med kolleger på den måde, fortsætter vi,” lovede formanden.

Generalforsamlingen blev sluttet af med hygge i form af middag og dans.