Det ønsker kredsens medlemmer sig

Tillidsrepræsentanterne i Finansforbundet Kreds Øst har talt med medlemmerne og lyttet sig til en stribe ønsker til den kommende overenskomst. For nylig blev mulighederne drøftet på en miniaftalekonference.

19. jun. 2024
Jesper Adelholm Baunsgaard, Lån & Spar bank A/S og Christa Skovgaard, Santander Consumer Bank A/S Foto: Privat

Skal du have ret til at tage dage fri til at passe ikke bare dit syge barn, men også fx din syge mor? Eller skal det være en ret at gå ned på fire dages arbejde om ugen, når man nærmer sig pension – uden at gå ned i løn?

Mange input til den kommende overenskomst blev drøftet, da tillidsrepræsentanter på tværs af Finansforbundet Kreds Øst mødtes ved en såkaldt miniaftalekonference. Her diskuterede de gruppevis mulige krav.

”Jeg har forud for miniaftalekonferencen været rundt at tale med forskellige medlemmer i virksomheden og generelt lagt mærke til, hvad der tales om hos os - og hvad der lægges vægt på,” fortæller tillidsrepræsentant Christa Skovgaard, Santander Consumer Bank.

”En del af vores medlemmer nærmer sig pensionsalderen, og det betyder også, at ønsker til pensionen og tiden op til den fylder stadig mere hos os. Men det er jo vidt forskelligt, hvad der vægtes rundt om i virksomhederne. Det er meget interessant at få indblik i.”

Hun er selv tillidsrepræsentant for en del, der gerne ville kunne hjælpe aldrende forældre mere. Fx i forbindelse med deres sygdom.

”Vi drøftede i min gruppe, om man kunne have sygedage for pårørende, ikke kun i forbindelse med børns sygdom.”

Mere løn og fleksibilitet

Løn er som altid også højt på medlemmernes ønskeseddel:

”Købekraften er jo stadig ikke tilbage på det, den var tidligere, så det er også noget, der er meget fokus på.”

Men ønsket om fleksibilitet er også fremtrædende, er Christa Skovgaards oplevelse.

”Vi drøftede også ting, jeg aldrig selv havde tænkt på. Det var meget inspirerende. Fx var der et forslag om, at man skulle kunne vælge at arbejde en time længere dagligt om vinteren og så have en time tidligere fri om sommeren. I princippet ville det jo ikke koste noget.”

Interessant at blive

En del forslag handlede også om, hvordan man gør det mere attraktivt at blive længe på arbejdsmarkedet, fortæller en af de andre deltagere, fællestillidsrepræsentant Jesper Adelholm Baunsgaard fra Lån & Spar Bank.

”Hos os er loyalitetsbonus en realitet. Bonus udløses, hver gang, du har passeret et vist åremåls ansættelse – første gang efter tre års ansættelse. Sådan en ordning kunne måske også komme med i overenskomsten,” siger han, der fostrede ideen til bonussen.

Selv synes han også, at muligheden for at få en fire dages uge omkring 60-årsalderen ville være fantastisk:

”Det ville da være superlækkert, hvis det kunne blive en rettighed, uden at man skulle gå ned i løn.”

Jesper Adelholm Baunsgaard så også gerne øget pligt til at favne diversitet som en del af overenskomsten. Han har selv arbejdet med en konkret sag i sin virksomhed og set, hvilken forskel, det kan gøre for den enkelte – og for arbejdsevnen – når der tages nødvendige hensyn.

”Ved miniaftalekonferencen sår deltagerne nogle frø, og så må vi vente og se, hvilke dele, der bliver lagt vægt på i sidste ende,” konstaterer han.

Han fik også input til ting, han selv overvejer at tage med i sine lokale forhandlinger i virksomheden. Fx var han inspireret af et forslag om at man i forbindelse med fertilitetsbehandling skal have ret til at holde fri, også som partner.

Fremtidens overenskomst

Jesper Adelholm Baunsgaard og Christa Skovgaard er enig om, at miniaftalekonferencen er både vigtig og spændende: ”Vi er jo med til at forme fremtidens overenskomst”.

Begge håber også at få en slags resultatopgørelse over dels kredsens egen, men også øvrige kredses miniaftalekonferencer.

”Det kunne være interessant at høre om resultaterne og følge, hvordan de bruger vores input, og hvilke ideer, de går videre med til forhandlingerne. Det er en spændende proces.”