Bliv lidt længere, senior

Vi kommer ikke uden om det: Vi, der er aktive på arbejdsmarked her i 2024, når først vores pensionsalder, når vi er 67-68 – 70 år gamle. Det er regeringsbestemt.

18. jun. 2024

Arbejdsmarkedssituationen i dag lyder lidt hen ad: ”Det tager det meste af dit liv at gå på arbejde, tjene nok til at opretholde dit liv og få lagt fra til pensionen. Men vi vil så gerne, at du bliver lidt længere”.

I løbet af de næste år vil der ske en ændring af alderssammensætningen på det danske arbejdsmarked. Pensionsalderen stiger, generationerne bliver mindre, og der bliver flere ældre på arbejdsmarkedet.

Planlæg

Forskning og medlemsundersøgelser peger på, at det er vigtigt at forberede, hvordan man vil arbejde i den sidste del af arbejdslivet, og hvordan man forestiller sig overgangen til pensionslivet, både privat og sammen med sin arbejdsgiver.

Derfor er det nødvendigt for arbejdspladserne med en strategi for fastholdelse af de ældre medarbejdere. Men det er afgørende, at man lytter til, hvad der skal til for at fastholde denne medarbejdergruppe og sikre en god senkarriere.

Måske bør man begynde at kigge mere på fordele for seniorer, så der er et økonomisk incitament for at blive i stedet for at gå…

Man skal nok til at støve seniorpolitikkerne af og erkende at ’one size not fits all’ og imødekomme forskellighed – på trods af cpr. numre, der ligger tæt.

Det kan være. at der skal være en bredere fleksibilitet, måske orlovsordninger, så man kan tage længere ferier – måske en form for selvvalgsordninger – hvor man kan arbejde i perioder mere og andre mindre, eller måske slet ikke i nogle måneder af året.

Mere dialog

Nogle seniormedarbejdere vil ønske deltid, fleksibilitet og andre vil ønske at blive i vante arbejdsopgaver, mens der er nogle, der føler glæde med at lære nyt og blive ved med dette.

Derfor er der behov for en tæt dialog mellem leder og seniormedarbejder for at finde en model, der passer bedst.

Så vil man have den ældre generation til at blive længe på arbejdsmarked, skal der lyttes og imødekommes. Lad os håbe, at det er muligt at få bragt dette til torvs i de kommende overenskomstbehandlinger (OK-2025), som allerede nu er i forberedelse – og kommer til at fylde godt i vores faglige arbejde både i resten af 2024 året og ikke mindst, når slaget skal stå i 2025.

God sommer til jer alle.