Mennesket først

AI – en trussel eller en mulighed?

AI og snakken om AI er for alvor blevet det store dyr i skoven lige nu. Mens nogle er bange for den teknologiske udvikling og for misbrug af bl.a. AI, er der andre, der ser det som en banebrydende mulighed for at få et bedre (arbejds)liv og en bedre verden.

For et par uger siden deltog jeg i et af Finansforbundets mange kurser omkring AI. Vores underviser Claus Nygaard var meget klar i spyttet overfor os: ”Kom op på hesten og lær, hvordan AI fungerer og kan hjælpe dig! Gør du det ikke, kommer du bagud – især i forhold til at kunne varetage en lang række jobs i fremtiden”.

Jeg er enig med Claus Nygaard, og jeg blev bestemt også fascineret af potentialet i brugen af AI – ikke mindst fordi han smittede med sin begejstring for de muligheder, der bliver for os i fremtiden. Jeg har dog også den tilgang til det, at teknologien skal bruges til at understøtte, men ikke erstatte os!

AI er også et stort samtaleemne i Jyske Bank

Dermed også sagt, at den her udvikling ikke går væk. I sidste uge har vi i kredsbestyrelsen debatteret emnet flere gange. Første gang på mødet i vores Medarbejderudvalg, hvor flere af jer havde bedt os om at bringe emnet op.

Spørgsmål om AI var også hot på vores seminar for tillidsvalgte. Under debatten med ledelsen, som i år var repræsenteret af Lars Mørch, Peter Schleidt og Knud Nørbo, fik især Peter delt sit blik på, hvordan vi kan bruge AI konstruktivt i Jyske Bank. Han sammenlignede den periode, vi befinder os i nu med dengang, vi fik adgang til internettet. Det var også stort. Faktisk er udviklingen lige nu ovenikøbet endnu vildere!

Hvordan kommer det til at udfolde sig i Jyske Bank?

Blandt de mange spørgsmål var fx:

•  Bliver jeg overflødig fremover?
  •   Hvad med dataetikken? Kan AI bruges imod den enkelte medarbejder, fx til at tydeliggøre, hvor meget jeg tilsyneladende får fra hånden?
  •  Hvordan bliver vi klædt på til en fremtid, hvor AI bliver en større del af vores arbejdsdag?

I Jyske Bank er drømmen, at vi med tiden får ”en lille hjælper” på arbejdet.

Der kom efter min opfattelse gode svar på alle spørgsmål. Peter Schleidt har en drøm om, at vi i nær fremtid alle kan blive udstyret med ”en lille hjælper”, der kan gøre vores arbejde lettere. Det synes jeg lyder virkelig godt, ikke mindst fordi han samtidig tilkendegav, at han også tror på, at der er behov for os medarbejdere i fremtiden.

Der vil være brug for medarbejdere, der kan varetage de personlige relationer – det går ikke af mode. Vi bliver altså ikke overflødige.

Jeg var også meget glad for at høre, hvordan hele panelet tog afstand fra misbrug af data og overvågning af medarbejderne. Det kommer vi til at snakke meget mere med hinanden om – også i regi af Finansforbundet og vores arbejdsgivere i FIDA-A (Finans Danmark - arbejdsgiverne). For hvordan kan vi sammen skabe tryghed for medarbejdere i en verden, hvor der er så mange data, der kan misbruges?

Peter Schleidt opfordrede til, at vi alle begynder at bruge fx Chat GPT. Vi skal selvfølgelig være forsigtige, så vi ikke får personlige data om kunderne til at ”flyve” rundt omkring.

Målretttet prompting er et must

Hjælpen til AI er allerstørst, hvis man lærer at prompte rigtigt. Det kan du bl.a. lære på Finansforbundets kursus.

"Personligt er jeg blevet meget mere tryg ved brugen af AI efter, at jeg har prøvet det selv".
- Marianne Lillevang, formand

Jeg er ikke i tvivl om, at AI kan gøre vores hverdag lettere og hjælpe os med at træffe bedre beslutninger.

Jeg er dog heller ikke i tvivl om, at det er i relationerne og i fællesskabet, at jeg finder ægte værdi.

Det er her, jeg finder mening og (arbejds)glæde. Det kan ingen teknologi erstatte!