Mener I noget derude i banken?

Tidligere minister Søren Pind var med til at sætte gang i debatten, da de tillidsvalgte fra Jyske Bank var samlet til seminar i Kolding.

25. sep. 2024

Hvordan gør man politik?

Spørg din tillidsrepræsentant, for det var et af emnerne på et netop gennemført seminar, der samlede omkring 100 tillidsvalgte i Finansforbundet Jyske Bank Kreds.

Det foregik på Comwell i Kolding, hvor en af pointerne i den store sal var, at politik ikke er et fjernt system.

Politik er derimod noget, man gør helt lavpraktisk – og noget, man kan gøre sammen på sin arbejdsplads. For det, du vander, gror, som det samlende tema for seminaret var døbt.

Deltagerne blev ført igennem en træningsbane af coach Kolja Dahlin fra We do Democrazy, som var iført kasket, fløjte og opsmøgede ærmer.  Hensigten var at få de demokratiske muskler til at spille hos den enkelte, så alle kan vende styrkede og motiverede tilbage til dagligdagen og lokalt fortsætte samtalerne om, hvad der er vigtigt i arbejdslivet.

At politik fænger hos de tillidsvalgte i Jyske Bank stod klart, da de blev bedt om to og to at argumentere for noget, de brændte for hver især. Snakken rejste sig straks som en massiv lydbølge, og træneren måtte bruge sin fløjte for at afbryde samtalerne.

Ikke født til rollen

Forinden havde først formand for Finansforbundet, Dorrit Brandt, og dernæst tidligere Venstre-minister Søren Pind, varmet dem godt op med hvert deres oplæg.

Dorrit Brandt, der overtog formandsposten for et år siden, fortalte, at hun oprindelig var blevet valgt lidt omvendt, for kollegerne pegede på hende i forbindelse med, at der manglede en tillidsrepræsentant efter flere afdelinger i Nordea blev samlet tilbage i 2006.

Så efter, at de første tyve år af hendes arbejdsliv var uden tillidsrepræsentant, var hun pludselig selv i rollen:

”Det var svært at sige nej, når så mange pegede på mig og mente, jeg kunne klare opgaven.”

Det lå altså ikke som sådan i kortene, at hun skulle ende som formand, slog hun fast. Dorrit fortalte, at hun har brugt meget af det første år som formand på at forstå sine nye opgaver, bygge relationer og finde ud af, hvordan hun bedst påvirker og får indflydelse.

Overenskomstforhandlinger oppe over

Lige netop relationer, påvirkning og indflydelse er ikke mindst vigtigt i forhold til arbejdsgiversiden, når der snart skal forhandles overenskomst. Foreløbig har der været god kemi ved de møder, hun og næstformændene har haft med den nye arbejdsgiverforening og forhandlingsmodpart, Finans Danmark så formanden har forventninger om gode møder i forhandlingslokalet også:

”Træerne vokser næppe ind i himlen, men vi har et godt udgangspunkt,” sagde hun.

Finansforbundet holder samlet aftalekonference 30. september, og de centrale overenskomstforhandlinger med Finans Danmark finder sted i begyndelsen af 2025.

Mener de noget i banker?

Søren Pind havde ifølge eget udsagn bokset noget med sin indledning på scenen foran de forsamlede på seminaret. Men hans 17-årige hjalp ham i sidste øjeblik, da sønnen undrede sig over, at en bank ville have besøg af hans far – for i den unge mands optik var en bank ikke et sted, hvor nogen mente noget.

Det testede Søren Pind af, og der var livlig debat i en halv time efter hans en time lange energiske enetale, hvor han var omkring mange samfundsemner af mere eller mindre oplagt relevans for finanssektoren og oppe i helikopteren og nede i detaljen adskillige gange.

Han opholdt sig også ved, at Jyske Banks tillidsvalgte er meget optaget af, at banken skal leve op til sine værdier – ifølge en på forhånd udsendt spørgeundersøgelse mener 98 procent, det er vigtigt.

”For rigtig mange er arbejde bare et sted, man går hen. Men I går op i det, I er kulturbærere,” sagde han.

En sprællevende strategi

Et vigtigt programpunkt var også den årlige debat med topledelsen, hvor der var mulighed for at stille direkte spørgsmål. Blandt andet blev det nyligt udmeldte ansættelsesstop debatteret.

Et andet af hovedformålene med årets seminar var at få flere til lokalt at få kredsens strategi til at leve, med dens tre fokusområder:

Beskæftigelse, Et bæredygtigt arbejdsliv og Digitalisering.

Næstformand Henriette Hofmann er fuld af fortrøstning i forhold til, at der på seminaret blev sat svingninger i gang, der vil forplante sig lokalt:

”Vi udgør alle sammen Finansforbundet Jyske Bank Kreds, og det er super, super vigtigt for os at få tillidsrepræsentanterne med. Der er fysisk distance i hverdagen, men tillidsrepræsentanterne er helt centrale. Det er dem, der kan få os det sidste stykke ud til kollegerne og få det til at leve lokalt.”