Det er genialt

Maia Willaume-Jantzen, tillidsrepræsentant og bankrådgiver i Jyske Bank Privat i Slagelse, fik masser af inspiration med sig hjem fra seminaret.

24. sep. 2024
Maia Willaume-Jantzen, tillidsrepræsentant i Privat
”Det er meningsfuldt at spotte ting, der ikke er helt okay og bringe dem videre til andre, der har mulighed for at påvirke tingene – og mærke, at de kan bruge mine input.”
- Maia Willaume-Jantzen

”Der var nogle virkelig fine pointer, som jeg tager med mig hjem og bruger i afdelingerne.”

Maia Willaume-Jantzen, der har været tillidsrepræsentant i fire år for Slagelse, Kalundborg og Ringsted, tog fra årets seminar i Finansforbundet Jyske Bank Kreds med ny inspiration.

Hun fremhæver blandt andet muligheden for at stille spørgsmål direkte til topledelsen:
”Jeg synes, det er genialt, at vi får lov til at stille spørgsmål til øverste ledelse. Der er en god dialog, og vi kan joke med dem. Og vi forstod samtidig, af vores ordførende direktør er helt enig i meget af vores dagsorden i kredsen. Det giver ro i maven.”

Tillidsrepræsentanten var også glad for at høre formanden for Finansforbundet, Dorrit Brandt:

”Det er enormt fedt, at Dorrit kommer ud og er med. Det er vildt inspirerende at høre hende, det gav mig endnu mere lyst til at arbejde for sagen. Søren Pind var også spændende, han er en god formidler”.

Udviklet i rollen

I det hele taget er hun godt tilfreds med sit udbytte:
”Programmet på seminaret hjælper os med at udvikle os i rollen som tillidsrepræsentanter og turde overskride grænser. Fx i forhold til, hvornår vi tør tage et ansvar.”
”Det har jeg selv arbejdet med i forhold til kolleger, jeg ikke har haft en nær relation med. Hvis jeg mærker, at noget ikke er, som det plejer at være, spørger jeg nu direkte ind til det. Det fine er, at det kun er blevet mødt positivt og med åbenhed, og derfor kan jeg hvile mere og mere i at gøre det.”

Politik i hverdagen

Maia Willaume-Jantzen brænder for sit lokale arbejdsmiljø, og i hendes team er det velfungerende, fortæller hun:
”Jeg synes, det vi lærte om på seminaret, at politik er noget man gør, skabte genklang hos mig. Jeg prøver i hverdagen at være positiv og få sagt nogle ting højt, som jeg synes er fedt at få talt om.”

Hun er også glad for at være brobygger, både i forhold til lokal ledelse og områdeledelse, som hun møder i sit tillidsrepræsentantnetværk, og kredsen.

Derfor er hun også glad for at være en af de udvalgte til kredsens advisoryboard.
”Det er spændende at spille bold op af kredsens bestyrelse, som ikke har vores hverdag, og komme med input. For mig er ikke mindst det med livsfaserne interessant: Hvordan skaber vi en arbejdsplads, der er mere dynamisk og tager højde for det? Det er lidt af et hjertebarn for mig,” fortæller Maia Willaume-Jantzen.

Hun deler i øvrigt sit engagement med sin mand, Jeppe, der også er tillidsrepræsentant i Jyske Bank, Erhverv i Køge – sammen har de to børn på 4 og 7 år, men finder altså begge overskud til at dyrke de faglige tillidsposter:

”Det er sjældent en udfordring at få tingene til at gå op. Når vi begge skal på seminar, er mine forældre søde til at tage børnene. Jeg oplever det som en fordel, at vi er optaget af det samme og kan drøfte mange ting med hinanden.”