En morgen var hørelsen på højre øre forsvundet
”Hvis jeg kan hjælpe andre og være med til at nedbryde tabu om høretab, er min mission fuldbyrdet”. Bente Julie Lasserre, seniorerhvervsrådgiver i erhvervsteam Odense, er glad for at Nykredit arbejder sammen med Høreforeningen for at få fokus på et ofte overset problem.
Hørelsen havde altid være virkelig god. Indtil for to et halvt år siden, da Bente Julie Lasserre vågnede en morgen og var næsten helt døv på højre øre.
”Hvad var nu det? Det var op til pinse, så jeg så det an og ventede på, at det gik over af sig selv. Det skulle jeg ikke have gjort, for der var en lille mulighed for, at jeg kunne have fået en virksom behandling. Men den skal gives indenfor 72 timer.”
Det er en oplysning seniorerhvervsrådgiveren gerne vil være med til at udbrede, for tabet af hørelse på det ene øre er tilsyneladende permanent i hendes tilfælde:
”Jeg går ikke længere rundt og håber, at hørelsen kommer igen. Jeg lever med det og har lidt efter lidt fundet ud af, hvordan jeg bedst indretter min hverdag.”
Småt med hjælp
På trods af, at hun selv har været aktiv i en anden patientforening og altså er vant til at begå sig i sundhedssystemet og stå fast, oplevede hun stor modstand i forhold til at opnå den tiltrængte hjælp.
Som mange vil vide, har ørelæger lang ventetid, og der var heller ikke hjælp at få via sundhedsforsikringen:
”Da jeg kontaktede vores sundhedsforsikring, var beskeden, at hørenedsættelse ikke var usædvanligt i min alder. Måske ikke, men i mit tilfælde kom den altså over natten! Så der mangler helt klart mere information i systemet,” siger Bente Julie Lasserre.
Det hun som 59-årig blev ramt af var Sudden Deafness, som man ikke kender den eller de udløsende faktorer bag.
Også i forhold til at få et høreapparat, har det været småt med hjælp. Bente Julie Lasserre har forsøgt sig, men har ikke kunnet få apparatet korrekt justeret. Det generede mere, end det hjalp – så til sidst opgav hun at bruge det.
”Men efter, at Nykredit har taget hørelse op internt, har jeg talt med flere om udfordringerne, og besluttet mig for at prøve igen. Det nytter ikke noget at give op, men jeg må sige, at det kræver meget stålsat vilje at komme igennem og få den nødvendige hjælp af systemet.”
Hjerne på overarbejde
Hjernen bruger store mængder ekstra energi på at afkode lydene, når hørelsen forsvinder på det ene øre. Evnen til at retningsbestemme lyd er også hårdt ramt. Begge dele giver større træthed.
Det anslås, at en normalthørende bruger 8 procent af sin energi på at høre, mens en person med høreudfordringer bruger op til 30 procent.
”I første omgang arbejdede jeg videre som hidtil, men nogle gange sad jeg midt i lokalet på kontoret, og så blev jeg helt udkørt af lydende bag mig.
Løsningen blev en fast plads i et hjørne af lokalet kombineret med hjemmearbejdsdage. Så kan hverdagen fungere med det job, som jeg elsker, og jeg kan være blandt kollegerne så meget som muligt”.
Stå ved høretabet
Bente Julie Lasserre håber, at det øgede fokus på hørelse vil brede sig til andre banker og har også rejst problemstillingen overfor formandskabet i Finansforbundet.
”Hvis jeg kan hjælpe andre og være med til at nedbryde tabu om høretab, er min mission fuldbyrdet”.
At tale åbent om høretab har allerede vist sig at bære frugt i Nykredit.
Bente Julie Lasserre er blevet opmærksom på, at hun har flere lidelsesfæller blandt sine kolleger, og en kollega, hvis kone også er blevet ramt af pludselig døvhed, har spurgt hende om råd.
”Jeg er rigtig glad for at kunne hjælpe. Fx gik jeg selv med ondt i maven af frygt for, at hørelsen på det andet øre også skulle forsvinde. Men risikoen for, at det sker, er yderst begrænset, ved jeg nu.”
I det hele taget hjælper det at tale åbent om høretabet, oplever hun.
”Man skal ikke grave sig ned og forsøge at skjule det. Og hvorfor er det i grunden mere tabubelagt at have et problem med sin hørelse, end at gå med briller?”
Gode råd til, hvordan du bedst taler med kollegaer med nedsat hørelse
- Se på personen, du taler med
- Stil dig, så lyset falder på dit ansigt, så dine mundbevægelser kan ses
- Hav øjenkontakt
- Skjul ikke munden med hænderne
- Tal én ad gangen
- Gentag eller brug andre ord for at undgå misforståelser
- Lad være med at råbe
- Tal tydeligt med normal stemmestyrke og i naturligt tempo
- Undgå baggrundsstøj