Landsmøde i Finansforbundet 2023

Dette var mit første fysiske landsmøde, da det seneste landsmøde jeg var med på, var under Corona (2 dage på teams, det var 2 meeeeeget lange dage…) Det var noget helt andet at være der fysisk.

10. okt. 2023
Peter Kofod, tillidsrepræsentant og medlem af kredsbestyrelsen

Inden landsmødet var jeg spændt på at opleve den politiske diskussion samt hvor meget en enkelt kreds som Finansforbundet i Nykredit kunne påvirke det fremadrettede politiske program.

"Lad mig starte med at sige, at jeg er stolt over at komme fra en så velforberedt kreds."
- Peter Kofod, tillidsrepræsentant

Lad mig starte med at sige, at jeg er stolt over at komme fra en så velforberedt kreds, som på trods af en relativ lille størrelse havde stor indflydelse på det fremadrettede arbejde.

Den måde vi forberedte os på var at samle alle de delegerede fredagen før landsmødet for at blive helt skarpe på, hvad det vigtigste var for os som kreds.

Selve landsmødet startede med en mundtlig beretning fra formandskabet Kent Petersen, Michael Budolfsen og Steen Lund Olsen, som var præget af det kommende formandsskifte for Kents og Michaels vedkommende, men på en sober og god måde.

Kent specielt var meget ærlig omkring det forløb han havde været igennem, da han fik at vide at bestyrelsen ville en anden vej. Samtidig gav han på flotteste vis stafetten videre til det kommende formandskab.

Derudover kom de ind på de store emner der berører os alle som blandt andet fællesskab, forandring, AI, hjemmearbejde og meget andet. Noget af det, jeg bed særligt mærke i var, de succeser vi har haft i Finansforbundet, blandt andet har 14.000 kollegaer brugt finanskompetencepuljen, som er unik for vores sektor.

Dag 2 startede med debat omkring de fremtidige politiske indsatsområder for Finansforbundet. Efter frokost blev vi opdelt i grupper, hvor vi skulle arbejde med et specifikt område som en redaktionsgruppe om aftenen skulle samle til det fremadrettede politiske program for de næste 3 år.

Resultatet af dette blev 4 konkrete indsatsområder. Noget jeg er særlig stolt over er kommet med er, at vi fortsat skal have fokus på vores tillidsvalgte, som i mine øjne er Finansforbundets vigtigste ressource. Derudover glæder jeg mig til at arbejde med det meningsfyldte arbejdsliv i en digital virkelighed.

Kan virksomhederne bruge digitalisering til mere end effektivisering? Hvad hvis man brugte besparelsen til at skabe et bedre arbejdsmiljø? Kunne det skabe gladere medarbejdere og dermed give bedre kundeoplevelser?

Resten af tiden brugte vi på at drøfte de indkomne forslag samt godkende det oplæg der var kommet omkring de politiske indsatsområder, og til at byde velkommen til den nye formand Dorrit Brandt, næstformand Jakob Thorgaard samt genvalgte Steen Lund Olsen.

Dette var mit første møde med Dorrit og Jakob og begge gav mig et positivt indtryk.

Jeg vil glæde mig til at følge deres formandskab de kommende 3 år.

Landsmødedelegationen fra Finansforbundet i Nykredit