God debat og fredsvalg: Sådan forløb generalforsamling i Finansforbundet i Nykredit

Det var en generalforsamling i god ro og orden, da Finansforbundet i Nykredit mødtes på Hindsgavl Slot. Særligt organisationsændringer og medarbejdervalg til bestyrelserne fyldte, da de delegerede kunne spørge ind til beretningen.

22. mar. 2024
4 min
Kredsformand Inge Sand kunne byde velkommen til 111 delegerede til Finansforbundet i Nykredits generalforsamling.

Der var ikke den store dramatik til Finansforbundet i Nykredits generalforsamling den 15. marts.

De 111 delegerede på Hindsgavl Slot i Middelfart kunne se kredsformand Inge Sand og politisk sekretær Rasmus Fossing blive valgt uden modkandidater.

Forud var gået en generalforsamling, hvor kredsbestyrelsen i sin beretning blandt andet kunne fortælle om ny strategi og formandskab i Finansforbundet, resultatet af medarbejdertilfredshedsmåling i Nykredit og vigtigheden af kompetenceudvikling.

Derudover takkede Inge Sand i sin del af beretningen for opbakningen til den nye virksomhedsoverenskomst, som kredsen har forhandlet på plads med HR og ledelsen i Nykredit. 89 procent stemte ja til den nye overenskomst, som blandt andet indeholder en ny lønstruktur, der skal give et bedre overblik over den lønmæssige indplacering og skabe en gennemsigtighed om lønnens opbygning, ligesom den skal understøtte ligeløn.

”Vi tror på, at vi med den nye lønstruktur får et lønsystem, der vil opleves mere retfærdigt og transparent. Transparensen og gennemsigtigheden vil gøre det nemmere, at forholde sig til sin egen løn og eventuelt – og forhåbentligt - tale med sine kollegaer om løn,” sagde Inge Sand blandt andet fra talerstolen.

”Vi skal huske at tage vores egen medicin”

Rasmus Fossing slog fra talerstolen et slag for kompetenceudvikling både til medlemmer såvel som til nye og garvede tillidsrepræsentanter.

”Kompetenceudvikling giver bare noget. Vi tillidsrepræsentanter siger til vores kolleger, at de skal huske at prioritere kompetenceudvikling hele arbejdslivet. Vi skal som tillidsrepræsentanter huske at tage vores egen medicin,” lød det blandt andet fra den politiske sekretær sammen med en anbefaling om at tjekke, hvilke nye spændende kurser, som Finansforbundet og Finanskompetencepuljen udbyder.

En ændring der fylder

Organisationsændringerne i Private Banking og erhverv i efteråret blev også nævnt fra talerstolen. Her var det næstformand Olav Bredgaard Brusen, der førte ordet på den mundtlige beretning.

”Vi ved godt, at denne ændring har fyldt meget og stadig fylder derude,” sagde han blandt andet og fremhævede et forløb foreslået af HR-afdelingen. Her fik berørte medarbejdere tilbudt 2 måneder sammen med fagfolk fra konsulentvirksomheden AS3, der kunne hjælpe med at afdække kompetencer og ønsker for den enkelte for på den måde at finde ud af, om der kunne være andre relevante stillinger for dem i Nykredit.

”Dét er lige ned ad vores boldgade,” slog Olav Bredgaard Brusen fast.

Spørgelystne delegerede

Organisationsændringerne fyldte også meget blandt de delegerede på Hindsgavl Slot, da der efterfølgende var mulighed for at stille spørgsmål til beretningen.

Her blev der blandt andet spurgt ind til, hvad kredsen vil gøre fremadrettet, hvis der igen sker noget lignende.

Olav Bredgaard Brusen slog fast, at man overordnet set var godt forberedt, men efterfølgende er blevet opmærksom på forskellige ting, som kunne gøres anderledes. Blandt andet var der ingen tillidsrepræsentant i lokalet, da de berørte fik tilbudt AS3-forløbet, og det er noget af det, kredsen vil kigge på fremadrettet.

Også medarbejdervalgene til bestyrelserne i Nykredit og repræsentantskabet i Forenet Kredit fik spørgsmål med på vejen. Blandt andet ville en gerne vide, hvilken forskel det gør, at det er de kandidater, som kredsbestyrelsen i Finansforbundet i Nykredit havde foreslået, der er blevet valgt ind. Her lød svaret fra talerstolen blandt andet, at det giver indsigt i Nykredits strategiske overvejelser og dermed mulighed for at øve indflydelse på beslutninger til gavn for vores medlemmer.

Næstformand i Finansforbundet Jakob Thorgaard var også på talerstolen.

Besøg af næstformand

Men der var også andet end beretning og spørgsmål på programmet til generalforsamlingen. Finansforbundets næstformand Jakob Thorgaard havde nemlig også lagt vejen forbi Hindsgavl Slot.
Han pegede i sin tale blandt andet på de udfordringer, som den finansielle sektor står overfor. For mens det kunne være så godt med blandt andet stribevis af rekordregnskaber fra bankerne, ærgrede næstformanden sig samtidig over den måde, som bankerne bliver beskrevet i medierne.

”Medierne er gået i selvsving, og kunderne er blevet meget skeptiske,” lød det blandt andet fra Jakob Thorgaard, der samtidig brugte anledningen til at pege på alt det gode, som den finansielle sektor gør for samfundet. Blandt andet pegede han på den store indsats, der gøres i forhold til antihvidvask og kriminalitet, ligesom han også fremhævede, at den finansielle sektor betaler masser af skat.

Derfor er der i hans optik ingen grund til, at finansansatte skal skamme sig over deres arbejde eller mødes af trusler.

”Det er en vigtig dagsorden for mig og resten af formandskabet i Finansforbundet, at vi får talt sektoren op,” lød det fra Jakob Thorgaard på talerstolen, inden Inge Sand kunne runde generalforsamlingen af og sende de delegerede ud til middagen.