Forbundet på tværs – stærke tillidsrepræsentanter sætter dagsordenen

De tillidsvalgte er Finansforbundet i Nordeas ambassadører i hverdagen. De er den lokale stemme, som repræsenterer medlemmerne i dialogen med lederen, og de bringer vigtige input videre til bestyrelsen, så de kan blive sat på dagsordenen mere overordnet. Dialog, fællesskab og relationer er blandt de temaer, der har været vigtige i årets seminarer og møder med de tillidsvalgte

6. mar. 2023
Dansk / English

’I Finansforbundet i Nordea er de tillidsvalgte en central del af fællesskabet’ erklærer formand Dorrit Brandt og næstformand Mette Balck Mejlby om det netværk af lokale ildsjæle, der i stort og småt hjælper medlemmerne i dagligdagen. ’2022 bød på mange eksempler på, hvordan de tillidsvalgte både er uundværlige lokalt og samtidig sætter aftryk på dagsordenen overfor Nordea’.

I en række artikler vil du her – op mod generalforsamlingen den 24. marts – kunne læse om nogle af de mange initiativer og begivenheder, hvor Finansforbundet i Nordea (FiN) har sat spor i året, der er gået. Læs her den første artikel om involvering af medlemmer. Nummer to i artikelrækken fokuserer på de tillidsvalgtes rolle og påvirkning.

Dialog giver følgeskab og skaber værdi

Da fællestillidsrepræsentanterne (FTR) i juni 2022 var samlet, stod især dialog og fællesskab i centrum. ’FiN’s arbejde skal jo ikke kun betyde noget for os, der er tillidsvalgte – og derfor drøftede vi med hinanden, hvordan vi kan skabe endnu mere følgeskab, så medlemmerne mærker, at vi alle løber med det, der er vigtigt for dem’, beretter Mette Balck Mejlby.

Når FTR skal drive lokale tiltag på vegne af Finansforbundet i Nordea, skal de kunne gøre det med tryg forvisning om, at de er en del af et stærkt netværk, der inspirerer og bakker op med gode ideer og støtte. ’Seminaret understregede, at vi har en stærk gruppe af FTR, som kan og vil sætte en dagsorden overfor såvel deres lokale ledelse, som når de møder Nordea centralt – og som udvikler deres lokale grupper af tillidsrepræsentanter til at kunne repræsentere medlemmerne på allerbedste vis’, fortæller Dorrit Brandt. ’Og samtidig er FTR en uvurderlig kilde for os i bestyrelsen, når det handler om at have fingeren på pulsen’.

Ikke bare FOR – men MED medlemmerne

Fingeren på pulsen – det har både arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanterne. ’Det er dem, der til dagligt ser og hører, hvad der betyder noget – og hvordan centrale beslutninger udmøntes lokalt. Og derfor glæder vi os hvert år over, når hele flokken møder op til det årlige seminar for tillidsvalgte, så vi kan arbejde med, hvordan vi sammen kan gøre en forskel’, siger Mette Balck Mejlby.

2022-udgaven af seminaret havde især fokus på, hvordan de tillidsvalgte kan involvere medlemmerne endnu mere – så de ikke bare gør en indsats FOR medlemmerne, men MED dem. ’Det blev nogle meget inspirerende dage, hvor det sprudlede med nye ideer til styrkelse af fællesskabet. Og da ledelsesrepræsentanterne – Sanne Fredenslund, Head of Private Banking DK, og Mads Skovlund, Head of Personal Banking DK – stillede op til debat med de tillidsvalgte, blev de udfordret med skarpe spørgsmål og kommentarer. Jeg er slet ikke i tvivl om, at Sanne og Mads kørte derfra med en del at tænke over’, fortæller Dorrit Brandt.

Stærke relationer

Tillidsrepræsentanterne (TR) er bundet sammen i grupper under deres forretningsområder. På seminaret for tillidsvalgte kom der flere gode eksempler på, hvad grupperne kan udrette lokalt, når målet og relationerne er på plads.

’Mange tænker måske på tillidsvalgte som dem, der fokuserer på problemer. Det er på ingen måde tilfældet. Tillidsrepræsentanterne i Business Banking viste os på seminaret supergode og konkrete eksempler på, hvordan de har fundet energi i at pege på løsninger. Det var virkelig inspirerende, og noget, jeg håber, vi kommer til at se endnu mere af’, slutter Mette Balck Mejlby.

Kom med!

Disse – og andre – emner vil blive foldet endnu mere ud, når vi mødes til generalforsamling i Finansforbundet i Nordea den 24. marts.

Læs mere om mulighederne på finansforbundet.dk/gf2023 – og tilmeld dig her.