Misbrug: Sådan kan banken og din fagforening hjælpe

Banken har et misbrugskorps, der hjælper kolleger, der er kommet ud i et misbrug. Læs, hvordan banken og Finansforbundet i Danske Bank tager aktion, når kolleger skal have hjælp.

25. nov. 2022

Du sidder på din plads og arbejder som normalt. Pludselig kommer din chef og beder dig om at følge med.

Du aner ikke, hvad I skal, og du husker ikke, at I har et møde planlagt.

Du bliver guidet ind i et lokale, hvor din chef præsenterer dig for Robert Dige fra HR Legal og Dorte Bielefeldt fra Finansforbundet i Danske Bank.

Du har aldrig mødt dem før, og de lægger ud med alvor i stemmen:

”Vi har indkaldt dig til en alvorlig samtale, og vi sidder her for at hjælpe dig. Årsagen er, at vi er sikre på, at du har et misbrug”.

75 procent af dem, der er en del af misbrugsordningen, kommer tilbage på jobbet vedfungerende og uden deres misbrug. Illustration: Mikkel Henssel

10-12 tilfælde hvert år

Det scenarie udspiller sig 10-12 gange hvert år.

”Vedkommende bliver naturligvis overrasket, og vi fanger ham/hende på det forkerte ben. Det kan godt virke overvældende for mange, men det er en del af planen, at vedkommende ikke har haft tid til at overveje situationen. Langt de fleste erkender misbruget inden for det første kvarter af vores møde”, siger Robert Dige.

Tager de største mulige hensyn

Det er en svær samtale at gå ind. Derfor er Robert Dige og Dorte Bielefeldt klædt på til at håndtere samtalerne og reaktionerne fra kollegerne.

”Vi forsøger at tage de største mulige hensyn til den person, der lige pludselig er i centrum, og som troede, han/hun havde et misbrug, ingen vidste noget om. Vi er dog også bevidste om, hvad vores mål er: I første omgang skal kollegaen erkende misbruget. Derefter skal vedkommende acceptere at gå i behandling”, siger Dorte Bielefeldt.

Der er i udgangspunktet to former for behandling. Den ambulante behandling, som foregår om eftermiddagen eller uden for arbejdstid eller den mere almindelige, da sagerne ofte er voldsomme:

Seks ugers ophold på behandlingscentret Tjelehuset.

”Ved et ophold på Tjelehuset bliver det betragtet som en sygemelding. Men det forudsætter naturligvis, at vedkommende går ind i behandlingsforløbet med åbent sind”, siger Robert Dige og uddyber:

”Det sker, at et misbrug er en udløber af private ting. Derfor har vi altid fokus på at komme hele vejen rundt, når vi hjælper kollegaen”.

Forskellige former for misbrug

Robert Dige og Dorte Bielefeldt oplever mange former for misbrug:

Den mest almindelige form for misbrug

• Alkohol

Misbrug i vækst

• Gambling
  • Ludomani

Andre former for misbrug

• Stoffer
  • Shopafhængighed
  • Sexafhængighed

Stor succesrate for misbrugsramte

Det er utrolig vigtigt, at man ikke selv tager kontakt til eventuelle misbrugsramte, men tager fat i Robert Dige og Dorte Bielefeldt eller inddrager sin chef og tillidsrepræsentant.

”Det er vigtigt, at vi bliver inddraget, da vi har erfaringen og kompetencerne til at håndtere misbrugstilfældene”, siger Dorte Bielefeldt.

Og faktisk viser tallene, at 75 procent af dem, der bliver bedt om at følge med ind i et mødelokale, kommer tilbage på jobbet vedfungerende og uden deres misbrug.

Sådan kontakter du misbrugskorpset

Misbrugskorpset