Medlemsmøder med et fagligt og socialt tvist

Inden Emil Erichsen gik på scenen, mødte medlemmerne bestyrelsen i Finansforbundet i Danske Bank til en uforpligtende snak om situationen i banken.

30. maj 2022

Medlemsmøderne havde en høj grad af medlemsinddragelse med mulighed for på forhånd at få indflydelse på, hvad der skulle tales om, og medlemmerne blev også bedt om at komme med input undervejs både elektronisk og mundtligt.

Tale- og spørgelysten var stor, og det glæder formand Kirsten Ebbe Brich:

”Det har været en stor fornøjelse at møde så mange medlemmer rundt om i landet. Det giver et meget værdifuldt input til vores arbejde i bestyrelsen og ammunition til de fora og udvalg, hvor vi er repræsenteret”.

Og emnerne kom vidt omkring:

• Ressourcer
  • Trivsel
  • Arbejdsmiljø
  • Indflydelse på eget arbejde
  • Hjemmearbejde
  • De kommende overenskomstforhandlinger i koncernen

Og medlemsmøderne er ikke de sidste, vi afholder, siger Kirsten Ebbe Brich:

”Vi vil altid gerne ud at tale med vores medlemmer, så hvis din afdeling har lyst til at få besøg af en fra kredsbestyrelsen, så tag fat i din tillidsrepræsentant eller en af os, så kommer vi meget gerne ud og taler med jer. Men vi vil ikke love, at vi tager Emil med næste gang”, siger hun med et smil.

”Dejligt at kunne tale uformelt omkring vores arbejdsliv”

Vi talte med en række af de medlemmer, som var mødt op i Odense for at møde bestyrelsen for Finansforbundet i Danske Bank, nyde en god middag samt høre foredrag af Emil Erichsen.

Vibeke Espensen, personlig rådgiver i Kolding og Marianne Iversen, personlig rådgiver i Kolding

Hvordan har det været at være her i dag?

”Det har været et super godt arrangement. Det fungerede rigtig godt med inddragelsen af tilhørerende med app’en under indlægget fra formandskabet. Dog var det lidt ærgerligt, at der ikke var bedre tid til at komme omkring udfordringerne med trivsel og belastningen i hverdagen.

Foredraget var også godt. Kombinationen af faglige input, lidt at spise og foredraget gav alt i alt en rigtig god dag”.

Hvad har været det bedste i dag?

”Det bedste var at komme ud og møde andre kolleger og ikke kun sidde bag en skærm. Under middagen faldt vi fx i snak med kolleger fra Vejle og Odense. Det er rigtig rart at mærke, at andre har de samme udfordringer og kan nikke genkendende til de problemstillinger, vi har i hverdagen. På den måde kunne vi videndele en smule under maden.

Næste gang, der er et arrangement, vil vi helt sikkert forsøge at overtale kollegerne til at tage med”.

Anne Riis Dinsen, Senior Operations Officer i Estate Services i Odense og Jørgen Østergård, investeringsrådgiver i Svendborg

Hvordan har det været at være her i dag?

”Det har været rigtig godt. Timen med formandskabet var vigtig og rigtig god, og det fungerede godt med meningstilkendegivelser fra salen undervejs.

Jeg synes, det er vigtigt, at bestyrelsen hører vores input til, hvordan vi ser hverdagen, også ude i landet. Og vi håber og tror, at responsen bliver taget med videre til de relevante steder”.

Hvad har været det bedste i dag?

”Der må vi sige foredraget med Emil Erichsen. Han var rigtig god til at inddrage metaforer og anekdoter i sine fortællinger.

Det var også meget inspirerende at høre om tre år ombord på en båd og tankevækkende at høre, hvordan han forholder sig til den måde, vi lever på i dag, blandet andet hvor afhængige vi er af mobiltelefoner og sociale medier”.

Mette-Marie Knigge, Officer, Service Delivery, Debt Management, Odense og Linda Kjær, Senior Operations Advisor, Debt Advisory, Odense

Hvordan har det været at være her i dag?

”Det har været rigtig rart at mødes og tale uformelt omkring vores arbejdsliv både med bestyrelsen for Finansforbundet i Danske Bank og med kolleger fra banken.

Vi håber og tror, at bestyrelsen vil tage de input med tilbage, som der blev givet under mødet og ikke mindst i den ærlige og rene form, de blev givet”.

Hvad har været det bedste i dag?

”Vi synes begge, at Emil Erichsen var enormt nærværende og var god til at sætte ord på de mekanismer der sker, når man er tvunget til at arbejde sammen med andre mennesker om fælles mål.

Det skete både ombord på Havana, og det sker også tit på en arbejdsplads, hvor man kan blive sat sammen med mennesker, man ikke selv har valgt.

Han var god til at drage paralleller mellem at samarbejde om en jordomsejling på et skib og at fungere på arbejdsplads, hvor der skal leveres resultater. Der er faktisk flere ligheder, end man skulle tro, og det var han god til at sætte ord på”.