Formandens leder: Tak for tilliden

"Jeg føler mig meget taknemmelig over, at så mange af jer har givet mig en stemme og dermed et mandat til at fortsætte arbejdet i bestyrelsen for Danske Bank", lyder det i formandens leder.

10. mar. 2022

”Arrhh, selvfølgelig bliver du valgt”, ”Du har da ikke noget at være bekymret for”, ”Du gør det godt, så naturligvis fortsætter du”. Sådan lød nogle at de sætninger, der blev sagt til mig i løbet af februar, hvor alle kolleger havde mulighed for at stemme på, hvilke fire medarbejdere, der skal sidde i bankens bestyrelse de næste fire år.

Og jeg takkede naturligvis og smilede.

Formand for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, er netop genvalgt som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen for Danske Bank.

Men det er ikke nogen selvfølge eller naturlov. For selvom jeg er formand for Finansforbundet i Danske Bank og dermed repræsenterer mange af de ansatte, så skal jeg vælges til posten ligesom de tre andre, og det kræver, at der er nok, der stemmer på netop mig og viser mig den tillid. At der er tilstrækkeligt med medarbejdere, der tror på, at jeg kan være deres stemme i bankens bestyrelse.

Og det er der heldigvis. Så tak. Tusind tak for tilliden og dermed genvalget. Jeg føler mig meget taknemmelig over, at så mange af jer har givet mig en stemme og dermed et mandat til at fortsætte arbejdet i bestyrelsen.

Jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet og bringe min erfaring, mit mod og mine kompetencer i spil. Men allermest glæder jeg mig over fortsat at bringe input til torvs fra dig og det helt fantastiske netværk, som jeg har i hele organisationen gennem bl.a. alle tillidsrepræsentanterne og samarbejdet med fagforeningerne i de andre lande.

Det giver mig en unik viden om medarbejdernes oplevelser som set med mine øjne er uundværlig for bestyrelsen og direktionen.Dertil kommer indblik i hele sektoren, som jeg får gennem min plads i Finansforbundets Hovedbestyrelse (HB).

Hvad jeg også glæder mig til er pauserne. Ikke kun fordi der ofte er både te og mørk chokolade (to af mine store laster), men mest fordi pauser giver mig mulighed for at opbygge relationer og tale om emner, der har betydning for medarbejderne, men som ikke er på dagsordenen. Det kan være oplevelsen af de seneste organisationsændringer eller vigtigheden af at koncernbrede surveys også kommer på dansk.

Jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet og bringe min erfaring, mit mod og mine kompetencer i spil. Men allermest glæder jeg mig over fortsat at bringe input til torvs fra dig og det helt fantastiske netværk, som jeg har i hele organisationen gennem bl.a. alle tillidsrepræsentanterne.

Det, som fik tvivlen til at gnave lidt i mig er, at det er en lidt usynlig post med meget lidt transparens. Det skyldes den meget stramme fortrolighed om alt, hvad der foregår i bestyrelsen. Det skal der være, det er helt naturligt, men det gør, at jeg ikke kan fortælle, hvad der foregår og præcis, hvad mit bidrag eller udbytte er.

Men det er en en-vejs-membran, og det betyder, at jeg kan ikke sige dig, hvad der foregår, men jeg kan bringe dit input ind. Så hvis du har noget på hjerte, så skriv det endelig til mig. Jeg kan ikke love dig en tilbagemelding på, hvad der kommer ud af det, men jeg kan love dig, at jeg er mere end villig til at lytte, og jeg er oprigtigt taknemlig for alt det input, som jeg modtager fra kolleger rundt om – det gør mig kun bedre til opgaven.

Og selvom jeg ikke kan fortælle et ord om, hvad der sker i bankens bestyrelse, så ligger min viden derfra naturligvis altid som bagtæppe for alle de drøftelser og beslutninger, som jeg er en del af, hvad enten det er i HB, Koncernsamarbejdsudvalget (SU), EWC eller kredsbestyrelsen.

Derfor supplerer pladsen i bankens bestyrelse virkelig godt mit arbejde for, at medarbejderne har en fed arbejdsplads samt trives og udvikler sig gennem hele arbejdslivet.

Og derfor er det en tillidspost.