Banken giver skoleelever gode pengevaner

Børn er kundernes kæreste eje. Derfor er det helt naturligt men også ambitiøst, at Danske Bank har sat som mål at nå ud til to millioner børn, unge og deres forældre inden 2023 med viden og værktøjer, så de undgår et voksenliv med kaotisk økonomi og bundløs gæld.

10. mar. 2022

Cirka 126.000 unge under 30 år er ramt af søvnløse nætter, ondt i maven, ensomhed og skam over ikke at have styr på pengene, fordi de igen og igen har problemer med betalingerne. Det viser tal fra TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk, der sidste år blev fulgt op med en undersøgelse, hvor næsten hver femte unge fortæller, at de aldrig har fået hjælp, råd eller vejledning til at holde styr på deres privatøkonomi.

Et kæmpe problem både for de unge selv og samfundet som Danske Bank forudså allerede tilbage i 2018, da banken vedtog en ny bæredygtighedsstrategi med afsæt i syv af FN’s verdensmål. Her er et af bankens mål at hjælpe to millioner børn, unge og forældre med værktøjer og viden, der giver dem bedre pengevaner. Det skal nås inden 2023, og de er godt på vej, ikke mindst takket være Anne Juel Jørgensen, der er chef i Danske Bank for læringstiltag til børn og unge.

”Vi vil gerne tage et samfundsansvar og hjælpe skole og forældre med at give børn og unge bedre pengevaner. Dels så de ikke allerede tidligt ryger ud i en bundløs gæld, der forhindrer dem i for eksempel at låne penge til egen bolig, når de er i 20’erne. Men også fordi vi ved, at hvis man ikke har styr på sine penge, så får det indflydelse på resten af éns liv. Éns performance på arbejdet, nære relationer samt det fysiske og psykiske helbred”.

Ingen løftede pegefingre

Den helt store udfordring er, ifølge Anne Juel Jørgensen, at vi som samfund er inde en digital udvikling, hvor pengene bliver mere og mere usynlige. Samtidig er der nok af fristelser, der lokker. Kviklån, køb nu og betal senere, hurtige handler på nettet og du kan da også lige, for det er et godt tilbud…

”Det ligger i vores natur, og det er så let at lade sig styre af impulser. I dag swiper man bare på sin smartphone og tænker ikke altid over beløbets størrelse, eller hvor pengene kommer fra. I modsætning til tidligere generationer, hvor man som barn måske var med sine forældre på posthuset og betale regninger”, siger hun og understreger:

”Men vi går ikke på nogen måde ud med løftede pegefingre overfor børn og forældre. For der er ikke en rigtig eller forkert måde at bruge penge på. Men vi har det alle bedst, hvis vi selv har kontrollen over vores penge”.

Vi kan godt være stolte

Danske Bank forfølger i praksis to spor. Det ene er skolerne, hvor man har udviklet gratis undervisningsmaterialer til alle klassetrin om hverdagsøkonomi. Det andet er forældrene som er dem, man ser oftest som kunder i banken. De bør oplyses om Pengeskyen.dk, der er en side, hvor de kan trække på råd i forhold til deres børn om alt fra lommepenge, opsparing, sikkerhed til spil for hele familien.

”Forældre er ubetinget de største rollemodeller. Børn observerer, hvad de gør, og gør som deres forældre gør. Værdier og adfærd bringes videre, uanset om man vil det eller ej. Samtidig er nogle forældre usikre og pressede med risiko for at gældsætte sig for at deres børn kan få de samme smartphones, tøj og computere som andre børn. Der vil vi fremme, at man bevarer respekten for hinanden, uanset at vi har råd til forskellige ting”, siger Anne Juel Jørgensen, der tror at banken kan komme rigtig langt i sit fokus på gode vaner. En indsats, der også vil smitte af på bankens image.

”Det er en stor indsats, der bliver lagt positivt mærke til vidt omkring i samfundet, og så fornemmer jeg også, at det skaber en stolthed hos kollegerne ude i filialerne, når man præsenterer det for kunderne. For hos kunden er børnene deres kæreste eje og største bekymring. Alle forældre ønsker jo, at deres børn vokser op til at blive økonomisk ansvarlige”.

26-årige Mathias Tvenstrup fra Danske Bank i Randers har sammen med Danske Skoleelever været med til at udvikle bankens gratis undervisningsmateriale PengPong.

Gode pengevaner gennem banken

Pengeby
Det første læringsspil om penge herhjemme fra 2008. Et sjovt spil målrettet 5-9-årige børn i indskolingen. Har årligt haft op mod 350.000 nye brugere. Ny version i august 2021.

PengPong
Gratis undervisningsmateriale med øvelser i hverdagsøkonomi til elever i mellemtrinnet 4.-6. klasse.

Kloge Penge
Tilbud med gæstelærere fra Danske Bank til elever 7.-9. klasse, der skal øge deres forståelse for penge og privatøkonomi.

PengeSkyen
Rådgiver om, hvordan man giver sine børn gode pengevaner. Besøgt af 105.862 forældre i 2020.

Derudover findes en lommepenge-app og Store Lommepengedag og Pengekøbing, der afholdes løbende som events rundt om i landet.