Første jobansøgning gav pote

Ulla Nurup mistede sit job i Danske Bank, da kasselinjen lukkede. Nu servicerer hun kunder i Nykredit.

2. sep. 2021

Torsdag 26. november 2020 blev Ulla Nurup kaldt ind til sin leder og fik en trist besked: Kassen i afdelingen i Holmens Kanal skulle lukke, og hendes job som kasserer og servicerådgiver blev nedlagt.

”Det kom meget brat. Jeg var superglad for mit arbejde og forventede, at kasselinjen først ville blive nedlagt om nogle år”, fortæller Ulla, som er 52 år og havde haft jobbet i Danske Bank siden 2007.

Ligesom i andre pengeinstitutter er antallet af transaktioner i kassen dalet hen over årene. Derfor har Ulla løbende bedt om at få flere opgaver.

”Jeg var opsøgende og fik positive tilbagemeldinger på det. Men så kørte hverdagen bare med kundernes behov i centrum, og det blev hele tiden udsat og syltet”, konstaterer Ulla, som set i bakspejlet fortryder, at hun ikke lagde mere pres på for at få udvidet sin palet af opgaver.

I gang med jobsøgning

Om torsdagen tillod Ulla sig selv at være ked af det, såret og gal.

”Selvom det var kassen, der skulle lukke, og altså ikke mig personligt, men mit job, som forsvandt, blev jeg da dybt berørt”.

Ulla blev fritstillet per 28. februar, men fik lov til at gå, da kassen lukkede 5. februar.

Dagen efter afskedigelsen tog Ulla på arbejde i godt humør og sørgede for at yde den sædvanlige gode service over for kunderne.

”Jeg er ikke typen, som smækker med døren”, bemærker hun.

Om lørdagen tog Ulla hul på jobsøgningen og fandt et opslag fra Nykredit på LinkedIn.

”Jeg sendte min ansøgning om mandagen – og fik jobbet”, fortæller Ulla, som siden 1. marts i år har været kundesupporter i Nykredits VIP-linje.

Her er kontakten med kunderne telefonisk og ikke fysisk som i kassen, men derudover er Ulla helt på hjemmebane. Det nye job handler også om at servicere kunderne bedst muligt.

”Oven i hatten har Nykredit givet mig de udfordringer, som jeg bad om, men aldrig fik i banken”, siger Ulla.

Med den positive udgang på forløbet har hun funderet over, hvorfor hun ikke selv tog steppet til et jobskifte noget før.

”Når man trives med hverdagen, kunderne og kollegerne, får man ikke gjort noget ved det”, konkluderer hun.

Hurtig og positiv udrykning

Ulla glæder sig over den gode støtte fra Finansforbundet i Danske Bank og Finansforbundet i forbindelse med afskedigelsen.

”De var der med det samme og ydede en fantastisk indsats. Jeg kom blandt andet med til et webinar og kunne dele viden med andre, som var i samme båd som mig”, fortæller Ulla.

Hun fremhæver også den positive tilgang fra kredsen og forbundet:

”Budskabet var: Ro på – der er en meget høj procentdel af de afskedigede i Danske Bank, som hurtigt får et nyt job”.

”Jeg håber, at min egen historie kan være med til at vise, at selvom det ser sort ud, så kan man hurtigt komme op på hesten igen”, slutter Ulla.