”Ny Start” giver fællesskab til opsagte

På få måneder har Danske Bank sagt farvel til over 500 medarbejdere. Et nyt netværk fra Finansforbundet giver fællesskab og en ny start til dem, der åbner et nyt kapitel i deres arbejdsliv.

Det var torsdag den 26. november 2020. Dorthe Tjørneskov var blevet indkaldt til et fælles møde i afdelingen – troede hun. I stedet mødte hun sin leder og tillidsrepræsentant i et virtuelt rum, hvor der ventede en kedelig meddelelse til hende.

”Jeg sad i bilen sammen med min datter på en parkeringsplads, hvor jeg troede, jeg lige kunne holde afdelingsmøde. Det kom bag på mig, at jeg skulle fyres. Jeg havde ikke set det komme, selvom mit team har haft svære vilkår for at lykkes med vores opgaver i et år, hvor det var nærmest umuligt at afvikle events og gøre det, mit team var sat i verden for (community engagement, red.).”

”Qua det år, vi havde haft, og koncernens fokus på omkostningsreduktioner havde de fleste i teamet forudset, at vi ville blive ramt af fyringer, men det kom alligevel bag på mig, at 3 ud af 8 medarbejdere blev fyret den dag. Det ramte mig hårdt, da jeg kunne have haft 25 års jubilæum til sommer”, fortæller Dorthe Tjørneskov fra hjemmet i Ishøj.

Tomhed efter stormen

”Jeg blev tom indvendigt”, husker hun.

”Der gik nogle dage med tomhed i kroppen og hjernen, og det hele stod lidt stille. Det var surrealistisk at blive opsagt efter så mange år, og det sank ikke rigtigt ind. Om mandagen havde jeg igen et møde med min chef, og vi fik talt opsigelsen rigtigt igennem. Men ret hurtigt begyndte jeg også at tænke, at jeg måtte videre. At det var en mulighed for mig for at møde arbejdsmarkedet uden for Danske Bank.”

Der gik ikke lang tid, før Dorthe blev kontaktet af Finansforbundet, der først ville invitere hende til informationsmøde for opsagte, hvor hun fik overblik over sine rettigheder, og hvordan hun kunne komme godt videre i sit arbejdsliv med forskellige tilbud fra sin fagforening. Efterfølgende fik hun også en invitation til et nyt netværk, der skulle vise sig at få stor betydning for hende.

”Jeg følte på ingen måde, at jeg var alene, og der var god forståelse, støtte og sparring at hente i netværket. I og med at jeg brænder for netværk, vidste jeg med det samme, at det skulle jeg tjekke ud. Det lå lige til højrebenet”, fortæller hun.

Netværkets aktiviteter er bygget op omkring en LinkedIn-gruppe og en række virtuelle møder, hvor de opsagte får et forum til at tale om, hvad de har oplevet, og hvordan de kommer videre i deres arbejdsliv.

Ifølge Carsten Eilertsen, der er kredsbestyrelsesmedlem i Finansforbundet i Danske Bank og en af initiativtagerne bag netværket, er netværket et tilbud om et nyt fællesskab efter en opsigelse.

”Det er et stort tab for den enkelte at miste sit arbejde. Kollegerne, der sidder tilbage, oplever et hul og et afsavn, men det er ingenting sammenlignet med tomheden hos den, der pludselig har mistet sit levebrød og hele den identitet, der følger med at have et arbejde”, siger han.

Netværk skal dyrkes

Det har fra begyndelsen været vigtigt, at Finansforbundet byder ind med faglig viden, jobtilbud og lignende, men at sparring og dialogen i netværket var drevet af deltagerne selv. På den måde bliver det medlemmernes eget netværk.

De første møder begyndte lidt trægt, men efterhånden finder netværket sin form og sit indhold, vurderer Dorthe Tjørneskov.

”Jeg kunne mærke, at der manglede noget involvering i begyndelsen. Et netværk skal være interaktivt for at fungere. Vi skal ikke bare logge på computeren med en kop te og vente på, at Finansforbundet fortæller os noget. Netværk skal dyrkes, og derfor er det vigtigt, at vi, der deltager, kommer til at lære hinanden at kende. Man skal spørge sig selv: Hvad skal jeg bruge netværket til, og hvad kan jeg selv bidrage med”, siger hun og fortsætter:

”Man skal være nysgerrig på de andre og undersøge, hvad de rummer, før man kan spille hinanden stærkere. Så det betød noget for mig at komme til at kende de andre. Når jeg kigger på jobopslag, ser jeg jo mange, der ikke passer til mig, men måske passer de til nogle af de andre i netværket.”

Carsten Eilertsen understreger også, at man kan være aktiv i netværket på forskellige måder, så det passer til ens forventninger.

”Vi tilbyder et netværk, hvor man kan vælge det, man har brug for. Du kan deltage i det sociale netværk, hvor man taler sammen, deler viden og opmuntrer hinanden gennem en svær tid, og du kan nøjes med LinkedIn-gruppen, hvis du er tilfreds med dit eksisterende netværk, men stadig gerne vil have inspiration til de næste skridt i dit arbejdsliv”, siger han.

Selvom Dorthe Tjørneskov ikke har fundet sit næste job endnu, har netværket givet hende stor værdi.

”Jeg har ikke søgt et job siden 1996, da jeg blev ansat i banken. Jeg har ingen rutine, og der kan vi hjælpe hinanden med at fortælle, hvad der har været svært, og hvordan vi bliver gode til det her. Så nu deler vi blandt andet erfaringer og succeshistorier, og vi finder ud af, at vi ikke er alene om det her. Men det kræver, at man er i stand til at åbne op og dele sine tanker,” siger hun.

Hvilke tanker gør du dig om dit fremtidige arbejdsliv?

”Lige nu overvejer jeg, om jeg skal blive i finanssektoren, eller om jeg skal prøve mig af i en anden verden. Jeg kunne godt tænke mig at kombinere mine kompetencer fra erhvervet med min interesse for idræt”, afslutter hun.

Bag om ”Ny start”

Ny Start er et netværk for opsagte medarbejdere fra Danske Bank, som søger fællesskab, sparring og inspiration til at søge nye veje efter Danske Bank. Netværkets første møde var 6. januar 2021 og blev startet op i anledning af afskedigelserne i november 2020.

Alle, der fratræder i Danske Bank, er velkomne i netværket – både dem, der fratræder frivilligt, bliver fyret drypvist eller afskediget som en del af en større afskedigelsesrunde. Hvis du er opsagt og ønsker at blive optaget i netværket, kan du skrive til finansforbundet@danskebank.dk.