Bankens behov er bredere end besparelser

Ledelsen sender mange års erfaring ud ad døren, når de sparer dygtige medarbejdere væk. Bankens behov for forbedringer er bredere end bare økonomi.

Lad mig sige det med det samme: Jeg har fuld forståelse for, at Danske Banks ledelse har brug for at skærpe butikken, rydde op i det rav, tidligere ledelser har efterladt os med, og få gjort Danske Bank til en konkurrencedygtig virksomhed igen. Men jeg har en bekymring for, at ledelsens fokus på at spare har taget overhånd.

Tallet 1.600 stillingsnedlæggelser har brændt sig fast på alle medarbejderes nethinder, og dagens afskedigelser er et endnu et skridt på vejen mod et mål, vi ikke kan se eller kender status på. Der bliver gjort en stor indsats for at klare det med naturlig afgang og omplaceringer, men det skaber utryghed blandt medarbejderne at tænke på, om der eksisterer en tavle et sted på ledelsesgangen, der i dag har fået 68 nye kridtstreger. 68 streger, der dækker over 68 skæbner, som lige så vel kunne være vores egne.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at 68 fyringer er 68 forsømte muligheder for at udvikle og omskole nogle fantastiske medarbejdere til at være en del af bankens fremtid frem for dens fortid. Det vil tage år at genopbygge den erfaring, de tager med sig ud ad døren, og det er ikke en særlig bæredygtig tilgang til planlægning af arbejdsstyrken.

Danske Bank har brug for at blive en bedre bank. Men vi kan altså stadig ikke spare os til det. Der er andre behov at tage hensyn til, som burde være vigtigere. Jeg kan for eksempel nævne:

• Et arbejdspres så højt, at vi har eksempler på ledere, der må bede om overarbejdsaftaler - selv i en afdeling, hvor der for nyligt er blevet afskediget medarbejdere. Vi må som minimum kunne forvente, at ledelsen sørger for, at arbejdskraften matcher mængden af opgaver. Desværre ser det ikke ud til at være tilfældet i øjeblikket.
  • Et image under pres, som kun kan vendes ved at blive bedre – ikke billigere i drift. Skal omverdenen og vores kunder lære at elske os igen, kræver det dygtige medarbejdere, der forstår at sætte kunderne i centrum. Dem har vi heldigvis mange af, men de skal også have de rette vilkår til at blomstre.
  • En organisation, der forandrer sig så hurtigt, at medarbejderne knapt kan følge med. Jeg ønsker, at vi med Better Ways of Working får noget arbejdsro til at vænne os til den nye arbejdsform og en reel chance for at præstere under nye rammer, inden vi igen rammes af noget nyt.

Det ligger mig meget på sinde, at Danske Bank kender og anerkender medarbejdernes værdi. Derfor kan jeg også garantere, at mine kolleger i Finansforbundet i Danske Bank og jeg selv tager ovenstående pointer med os, når vi mødes med ledelsen og med bankens bestyrelse.

Til de 68 kolleger, der ikke længere skal være hos os, må jeg sige: Tak for jeres indsats. Vi ønsker jer alt mulig held og lykke i fremtiden. Vi vil gøre vores bedste for, at de af jer, der er medlemmer hos os, kommer så godt videre i jeres karriere som overhovedet muligt. I hører fra os.