Menu luk

Ingen havde forudset en total nedlukning

I Danske Banks sikkerhedsafdeling var de forberedt på en global pandemi som coronavirussen, men den totale nedlukning havde ingen forudset, fortæller manden bag strategien.

19. aug 2020
4 min
Af Daniel Løvbjerg Jørgensen
dajr@danskebank.dk

Medarbejdernes sikkerhed kommer først. Så klart er budskabet fra Jonas Søderberg Rasmussen, der er Head of Group Physical Security & Business Continuity. Sammen med sikkerhedsteamet har han forfattet den strategi, der på få dage sendte 20.000 ansatte på hjemmearbejde i op mod tre måneder.

”Vi havde en pandemiplan liggende fra dengang, SARS gjorde verden usikker. Den rummede mange gode tanker om, hvordan fx kantinedriften kunne justeres til en ny virkelighed”, fortæller han.

Virkeligheden overhalede dog hurtigt det næsten 20 år gamle SARS-beredskab, der i øvrigt aldrig kom i brug. Derfor måtte Danske Banks kriseteam reagere hurtigt, da coronavirussen bevægede sig hastigt mod Europa.

”Vi har fulgt situationen siden januar og hørt meget om sygdommen via Danske Banks kontor i Kina, der gjorde sig nogle tidlige erfaringer”, fortæller Jonas Søderberg Rasmussen. På den måde var teamet forberedt på virussens omfang, da det første tilfælde blev registreret i Danmark den 27. februar.

Satte banken på vågeblus

Siden da tog udviklingen fart, og da statsminister Mette Frederiksen den 11. marts lukkede store dele af landet ned, måtte Danske Banks sikkerhedsteam arbejde hurtigt for at følge efter myndighedernes anbefalinger. Inden ugens udgang var planen sat i værk med nedlukning af kantiner, begrænsning af adgangen til fx fitnesslokaler og massehjemsendelse af medarbejdere, der ikke varetog kritiske funktioner. Mandagen efter var næsten 90% af alle medarbejdere sendt hjem for at arbejde.

”Vores pandemiplan har 5 trin”, forklarer Jonas Søderberg Rasmussen.

”I ugen den 10.-15. marts besluttede vi at skride hurtigt til trin 5, som er en næsten total nedlukning af banken. Den del af planen var ikke færdigudviklet på forhånd, for der var ingen, der havde forudset en total nedlukning på det tidspunkt.”

Ikke desto mindre gik det stærkt med at få medarbejderne sendt hjem.

”Group IT var meget hurtige til at rykke på at få både hardware og software til at fungere for de mange hjemmearbejdende. Jeg tror, at det har imponeret alle, hvor hurtigt vi var oppe at køre banken fra hjemmearbejdspladser”, siger Jonas Søderberg Rasmussen.

”Vi gik fra en kapacitet på 2-3000 om dagen til 100% på ganske få dage. Det var virkelig beundringsværdigt, og jeg blev personligt imponeret over vores IT-afdeling, som formåede at skalere vores infrastruktur på meget kort tid.”

”Selvom man er en 140 år gammel bank, kan man åbenbart godt være ung indeni”, konstaterer han.

Lavest mulig risiko

I midten af juni, hvor denne artikel er skrevet, befinder Danske Bank sig på trin 3 i pandemiplanen med enkelte tiltag fra trin 4, fortæller Jonas Søderberg Rasmussen. Vi er gradvist på vej tilbage til kontorerne. 70% må møde op i hver afdeling, og det er igen tilladt at spise sin mad i kantinen, hvis man holder behørig afstand.

”Vi kører stadig med lavest mulig risiko for medarbejderne”, fortæller han.

Flere af Finansforbundet i Danske Banks medlemmer har bemærket, at Danske Bank åbner langsommere op end samfundet omkring os. Blandt andet er koncernens fitnesscentre stadig lukkede, kantinerne har fortsat ikke buffet, og det anbefales stadig at holde så mange møder som muligt virtuelt.

”Vi har ikke behov for at presse på eller være firstmovers på genåbningen. Vi har fundet ud af, at vi godt kan operere banken hjemmefra uden, at det går ud over medarbejdernes performance”, siger Jonas Søderberg Rasmussen.

Han understreger, at medarbejdernes sikkerhed er alfa og omega i genåbningen.

”Når vi taler om sikkerhed i Danske Bank, er medarbejderne altid nødt til at komme først. Uden dem har vi ingen bank”, siger Jonas Søderberg Rasmussen.

Tilbage til en ny hverdag

Selvom mange andre dele af verden stadig kæmper mod coronapandemien, er vi i Danmark på vej tilbage mod normale tilstande. Vi kan dog ikke vide os sikre på, hvad der bliver det nye ”normal”.

Jonas Søderberg Rasmussen er ikke i tvivl om, at hverdagen i Danske Bank ikke bliver helt, som den var før. Mange hygiejnetiltag er kommet for at blive, og kantinerne vil fortsætte med at tilbyde mad ”to go”. Spørgsmålet er, om vi kan komme til at opleve en nedlukning igen?

”Jeg tror, at vi vil se en ny nedlukningssituation inden for min levetid. Men hvornår kan jeg ikke sige noget om. Én ting er sikker: Næste gang er vi bedre forberedte”, siger han.

Indtil da evaluerer koncernen kraftigt på, hvordan strategien har virket. Med kun 19 bekræftede smittetilfælde blandt koncernens over 20.000 medarbejdere er Jonas Søderberg Rasmussen overbevist om, at banken har gjort mange ting rigtigt.

”Vi har handlet rigtig hurtigt, da coronapandemien kom, og det har vi heldigvis kunnet, fordi vi havde et stærkt mandat og en klar forankring i bankens ledelse. God krisestyring handler også om at have mandatet til at handle”, siger han.