Menu luk

En erhvervsrådgiver kommer hele vejen rundt

De mange forskellige kunder er noget af det, der giver mest værdi for en erhvervsrådgiver. Det afgørende er ikke, om kunden laver biler eller brudekjoler, bare forretningen er sund.

19. aug 2020
5 min
Af Daniel Løvbjerg Jørgensen
dajr@danskebank.dk

I Kolding Åpark tårner nybyggeriet sig op. Banker, businessakademier og boliger skyder op side om side med en fantastisk udsigt over Kolding Fjord. På tredje sal i Danske Bank sidder erhvervsafdelingen. De 24 medarbejdere deler hus med landbrugsrådgivere, privatrådgivere og medarbejdere fra Danica.

”Vores trainees kommer faktisk lige ovre fra den anden side af gaden”, fortæller Annette Bøtkjær, der er relationship manager og tillidsmand hos Erhverv i Kolding. Hun peger over mod byens IBA – International Business Academy, der deler matrikel med designskolen og Syddansk Universitet.

En af de medarbejdere, der har passeret gennem gangtunnelen fra akademiet til banken, er 30-årige Michael Marxen. Han mødte første gang på arbejde i Danske Bank i 2011 som praktikant og blev siden uddannet finansøkonom og ansat som privatrådgiver. I dag tager han trappen lidt længere op i huset. Siden 2018 har han huseret som business advisor i erhvervsafdelingen.

”Det virkede som et stort skridt at gå fra privatkunder og husholdningsbudgetter til forretningsplaner for store erhvervskunder. Men det er en fed arbejdsplads, og jeg glæder mig til at gå på arbejde hver dag”, fortæller han.

Ved sin side har han Susanne Skovbjerg. Hun har arbejdet med erhvervskunder siden 1991, og de seneste otte har hun været erhvervskundechef hos Danske Bank, Finanscenter Kolding.

”For mig er relationen til kunderne hjerteblod”, fortæller hun.

”Alle banker kan stille en kassekredit til rådighed for en pris. I Danske Bank kan vi noget mere. Vi har det hele på hylderne selv, og vi vil rigtig gerne op på det strategiske niveau med kunden, hvor vi også taler forretningsplaner, medarbejderpleje, ledelse og udviklingsmuligheder”, siger hun.

Sammen med Michael er Susanne en del af et team omkring hver kunde, der trækker på markedsanalyser og specialiseret rådgivning til den enkelte kunde. Udover selve rådgivningen tilbyder banken også netværk til ejerledere og CFO’s, så de kan sparre på tværs af brancher.

”Vi ved, hvad der sker i de forskellige brancher og blandt virksomhederne”, siger Susanne Skovbjerg.

”Vi bruger vores viden fra vores analyser og specialister til at hjælpe den enkelte kunde hen, hvor forretningsmulighederne er”, forklarer hun.

Fra brudekjoler til mundbind

Under coronakrisen har kontakten med kunderne været tættere end nogensinde. Inden for den første uge af nedlukningen havde rådgiverne ringet samtlige kunder op og ladet dem vide, at banken var der, hvis de havde brug for det.

”Vi har været hurtige med ekstra kredit og systemer til de kunder, der havde brug for det, og jeg tror faktisk ikke, at vi har sagt nej til nogen endnu”, fortæller Susanne Skovbjerg.

”Danske Bank var en af de første, der rykkede på krisen, og i dag er vores kundetilfredshed i Erhverv Kolding faktisk højere, end den var før corona”, bemærker Michael Marxen.

Selvom krisen har kradset hos nogle, har de ikke kastet håndklædet i ringen. Nogle har været gode til at omstille deres produktion til for eksempel håndsprit og plasticvisirer, mens andre har nydt godt af at have en robust forretning.

En af de kunder, som virkelig har grebet faklen, er kjoleforretningen Lilly, der designer og sælger især brudekjoler til Skandinavien, Tyskland, Østrig og Schweiz.

Da de fleste bryllupper er blevet udskudt under coronakrisen, har efterspørgslen på kjoler ikke været, som den plejer. Derfor har kæden udvidet produktionen til også at lave mundbind i en periode, hvor de også bruger deres smukke mønstre og designs til at skabe forretning. Det hele er produceret på deres systue i Vejle.

”Virksomhederne er væsentligt bedre rustet til denne krise, end de var til finanskrisen”, bemærker Susanne Skovbjerg. ”Og mere forandringsparate.”

”De har set muligheder frem for begrænsninger”, supplerer Michael Marxen.

Susanne Skovbjerg er dog ikke i tvivl om, at coronakrisen kommer til at gøre ondt et stykke tid endnu.

”Især vores eksportvirksomheder er bekymrede. For nogle af dem kommer den svære tid først i tredje eller fjerde kvartal. Kan de stadig forvente hjælpepakker fra Folketinget til den tid?”, spørger hun retorisk.

Det giver energi at gøre en forskel

Både Susanne og Michael har arbejdet i andre banker. Alligevel har de i dag hver deres forklaring på, hvorfor netop Danske Bank er deres foretrukne arbejdsplads.

”Digitaliseringen er et skridt foran mange andre banker. Vi kan bare mere og rykker hurtigere. Det kan kunden mærke”, siger Michael Marxen.

De forskellige ejerledere og CFO’s, som rådgiverteamet møder, har også brug for en sparringspartner med muskler og ekspertise.

”Vi oplever af og til, at vores kunder faktisk er klogere end os. Derfor er det så vigtigt, at vi har kompetencer og specialister omkring os, som kan udfordre dem”, siger Susanne Skovbjerg.

Det gælder dog ikke kun om at kunne følge med kunderne. Det handler lige så ofte om at kommunikere på et niveau, de kan forstå, mener Michael Marxen.

”Det gælder om altid at kende den person, man sidder overfor, og være i øjenhøjde med den virkelighed, de kommer med. Vi skal have en god dialog – både om den daglige drift og om regnskabet, når det er den tid på året”, pointerer han.

”Jeg får virkelig energi som rådgiver, når jeg kan mærke, at vi har forstået hinanden, og jeg har gjort en forskel for kunden. Det brænder virkelig igennem hos rådgiveren, at det ypperste mål i Danske Bank er tilfredse kunder”, siger Michael Marxen.

”Vi tør godt være stolte af vores arbejdsplads. Hvis man ikke har arbejdet andre steder, ved man ikke, hvor god Danske Bank faktisk er”, siger Susanne Skovbjerg.

Og med de rosende ord til arbejdsgiveren forlader vi erhvervsrådgiverne på Kolding Åpark. En samling af glade og engagerede medarbejdere, der hjælper dem, der holder hjulene i gang i Danmark. Som tillidsmanden Annette Bøtkjær siger:

”Når kunderne virkelig ser værdi i vores arbejde, er det lige meget, hvor mange nuller, der er på deres årsregnskaber. Bare de er glade.”