15 tips til at arbejde godt hjemmefra

Det er en kunst at arbejde struktureret og effektivt derhjemme i længere tid af gangen. Netop den udfordring står rigtig mange Danske Bank-medarbejdere med i øjeblikket. Finansforbundet i Danske Bank har samlet nogle gode råd til dig, der arbejder hjemme.

Hjemmearbejde er et velkendt fænomen for nogle og fremmed for andre. Hver har sine rutiner, og i øjeblikket er rigtig mange Danske Bank-medarbejdere i gang med at finde sine.

Spørger du Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø, er nogle af fordelene, at du kan tilrettelægge din arbejdstid mere fleksibelt, og får du mere frihed og indflydelse på dit eget arbejde. I den ideelle verden får du mere fra hånden, fordi du bedre kan koncentrere dig om opgaverne i dine hjemlige, rolige omgivelser.

Sådan er virkeligheden bare ikke for alle i øjeblikket. Med lukkede skoler og daginstitutioner har mange af os børnene hjemme, og familien kan være enormt forstyrrende for din produktivitet og koncentrationsevne. Det kan få dig til at føle stress og utilstrækkelighed. Heldigvis er der råd at hente.

Finansforbundet i Danske Bank har samlet 15 tips til at arbejde godt hjemmefra.

Sådan holder du fokus

• Aftal med dig selv og din familie, hvornår du har arbejdstid, og hvornår du holder fri.
  • Hold fast i dine morgenrutiner, så du kommer op, i tøjet og i gang.
  • Lav en liste med arbejdsopgaver, du skal nå i dag.
  • Luk ned for sociale medier og andre private gøremål i din browser.
  • Husk at holde pauser, som du plejer. Spis ikke ved computeren.

Sådan indretter du en sund hjemmearbejdsplads

• Lav en god hjemmearbejdsplads, som er dedikeret til at arbejde ved. Få inspiration her.
  • Sørg for at variere din arbejdsstilling.
  • Husk at lufte ud og få frisk luft engang i mellem.
  • Brug en skærm, som kan komme op i øjenhøjde, hvis du kan.
  • Stræk ud, når du kan. Find eksempler på strækøvelser her.

Sådan holder du kontakt med kollegerne

• Check in hos hinanden dagligt.
  • Ring i stedet for at skrive.
  • Fortæl dine kolleger, hvad du arbejder med.
  • Hold møder med en social dagsorden – fx en virtuel fredagsbar.
  • Hav gerne mindst et møde i kalenderen hver dag.