Uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter

Som arbejdsmiljørepræsentant skal du gennemgå den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. Din overenskomst giver dig ret til frihed både til arbejdsmiljøuddannelsen og din efterfølgende efteruddannelse.

Finanssektorens Arbejdsmiljøuddannelse er nedlagt, og derfor har Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansforbundet og Forsikringsforbundet indgået et samarbejde med DA Arbejdsmiljøuddannelse om uddannelser på arbejdsmiljøområdet.

Samarbejdsaftalen med DA Arbejdsmiljøuddannelse betyder, at medlemmer af Finanssektorens Arbejdsgiverforening kan få kurser til medlemsrabat, og at du derfor skal tage arbejdsmiljøuddannelsen via DA Arbejdsmiljøuddannelse.

Hvad giver overenskomsten dig ret til

Ifølge lovgivningen skal din arbejdsgiver i løbet af det første år tilbyde dig to dages supplerende uddannelse og kompetenceudvikling De følgende år har du ret til 1½ dag pr. år.  Desuden har du, ifølge overenskomsten, ret til:

• 4 dages frihed med løn i det første år
  • 3 dages frihed med løn i andet år til at deltage i kurser, temadage m.v.
  • og herefter 2 dages frihed med løn årligt til at deltage i kurser, temadage m.v.

Som medlem af arbejdsmiljøorganisationen har du samlet ret til:

• 6 dage til kompetenceudvikling i 1. funktions år
  • 4½ dag i 2. funktions år
  • 3½ dag i de følgende funktions år

Om arbejdsmiljøuddannelsen

Det er lovpligtigt, at du som arbejdsmiljørepræsentant gennemgår arbejdsmiljøuddannelsen.

Uddannelsen varer 22 timer, og den sætter dig i stand til at styrke det forebyggende arbejde og giver dig viden, færdigheder og metoder til at håndtere jeres arbejdsmiljø. Du får en bred indføring i temaer, der spænder over både organisatoriske, fysiske og psykosociale problemstillinger, så du forstår og kan varetage dit hverv – hvad enten der er tale om din nuværende eller fremtidige ansættelser.

Du skal gennemføre uddannelsen senest tre måneder efter, du er blevet valgt.

Lovpligtige arbejdsmiljøkurser

Finansforbundet henviser til DA Arbejdsmiljøuddannelse, men det er frit for, hvor du ønsker at tage den lovpligtige uddannelse.

DA Arbejdsmiljøuddannelse udbyder ca. 200 åbne tilstedeværelseskurser om året fordelt rundt om i landet. Der er tre typer af kurser:

• Tilstedeværelseskursus for alle brancher, som er meget fleksible i forhold til datoer og lokationer. Der udbydes ca. 100 åbne kurser rundt omkring i landet.
  • Tilstedeværelseskursus med fokus på kontorbranchen, hvor der udbydes ca. 25 kurser.
  • Netkursus, hvor der er 4 timers tilstedeværelse (krav i forhold til bekendtgørelsen) og resten på nettet.

Du kan tage kurserne i disse byer: Glostrup, Hvidovre, Høje Taastrup, København, Holte, Hillerød, Roskilde, Køge, Ringsted, Nykøbing F., Odense, Sønderborg, Aabenraa, Haderslev, Esbjerg, Kolding, Fredericia, Vejle, Herning, Aarhus, Randers, Viborg, Aalborg.

Lokationer for netkurser (krav om 4 timers tilstedeværelse):
København, Hvidovre, Glostrup, Odense, Fredericia, Aarhus.

Interne virksomhedskurser

Udover de åbne kurser kan DA Arbejdsmiljøuddannelse afholde interne virksomhedskurser. Underviseren tager udgangspunkt i virksomhedens arbejdsmiljøarbejde, så kurset bliver målrettet virksomheden. De interne kurser holdes på virksomheden, som også står for forplejningen. Læs mere om DA’s arbejdsmiljøkurser og tilmeld dig her.

Tilmeld dig her

Efteruddannelse

Husk, at du som medlem af Finansforbundet har mulighed for at bruge din ret til supplerende efteruddannelse:

• Finansforbundet afholder hvert år et arbejdsmiljøseminar på 2 dage.
  • Finansforbundet holder hvert år to temadage – i henholdsvis København og Jylland.
  • Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening afholder Finanssektorens Arbejdsmiljødag en gang om året – som regel i januar.
  • Finansforbundet vurderer løbende, om der er behov for yderligere kurser, så husk at tjekke vores arrangementer.

DA Arbejdsmiljøuddannelse er en af de største udbydere og har dermed et stort og bredt udvalg af uddannelser på mange lokationer. DA Arbejdsmiljøuddannelse udvikler og afholder arbejdsmiljøkurser – både lovpligtige og supplerende kurser med høj tilfredshed og lang erfaring.

Du er velkommen til at ringe til Evy Grønvall, administrator.

Du kan også skrive til eg@finansforbundet.dk