Menu luk

Tillidsrepræsentants-valg

Her finder du information, gode råd og værktøjer til at gennemføre et TR-valg. Har du brug for mere information kan du kontakte din kreds.

mand kigger på ipad i sofa og kvinde står i køkkenet

Tillidsrepræsentantsvalg

TR-valg foregår typisk hver andet år eller hvert tredje år. Hvornår der afholdes valg og valgperioden afhænger af, hvilke lokale aftaler om TR-valg der er i din virksomhed. Du kan i overenskomstens kapitel om fagligt arbejde læse mere om vilkår og regler for TR-valg. 

Tre gode grunde til at blive tillidsrepræsentant

1

Du får indflydelse

Du bliver bindeled mellem ledelsen og dine kollegaer og bliver taget med på råd. Du får mulighed for at påvirke din arbejdsplads og kan få indflydelse på vigtige beslutninger. Som tillidsrepræsentant får du også rollen som forhandler, og du bliver klædt på til det hele både fagligt og personligt.

2

Du bliver en del af stærkt fællesskab

Du kommer til at bidrage til udviklingen af din arbejdsplads, og du får en langt større berørings- og kontaktflade i din virksomhed. Du får også et stort netværk på tværs af din egen organisation og andre virksomheder. Et uvurderligt netværk, du kan trække på både fagligt og personligt.

3

Du får en stejl udviklingskurve

Med uddannelsen og erfaringerne som tillidsrepræsentant i ryggen får du grundlæggende skærpet dine kompetencer fagligt og personligt. Bl.a. bliver du en stærkere kommunikatør med en større personlig gennemslagskraft. Det kan booste din karriereudvikling, hvis du ønsker det.

Før valget

Det er som udgangspunkt den lokale TR på arbejdspladsen, der har ansvaret for, at der bliver holdt TR-valg. Hvis I ikke har en TR, kan I kontakte kredsen og få hjælp til at igangsætte et valg. Sådan gennemfører du et valg:

Trin for trin guide

Her finder du mailskabelonen, som du kan anvende når du skal kommunikere til medlemmerne:

Nu er det tid til at vælge TR

Her finder du inspiration til TR-valg og kan downloade kampagnemateriale:

 Side om TR-valg

Under valget

 

Hvis der er flere end en kandidat skal der afholdes valg. Afstemningen kan både afholdes fysisk eller digitalt. 

Hvis du ønsker at gennemføre valget med fysisk afstemning, kan du downloade nedestående stemmesedler.

Stemmeseddel - dansk

Stemmeseddel - engelsk

Hvis du ønsker at gennemføre valget med digital afstemning, skal du kontakte din kreds og aftale nærmere.

Efter valget

Navnet på den valgte TR offentliggøres til medlemmerne. Husk først at give de opstillede kandidater besked om valgresultatet. 

Det er vigtigt, at den valgte TR sørger for at indberette sit hverv hurtigst muligt efter valget – uanset om TR er nyvalgt eller genvalgt.

Sådan indberetter du valget

Når dit hverv er indberettet giver Finansforbundet besked til virksomheden om valget. Det er vi forpligtet til i overenskomsten. Det er en god idé, at TR også selv informerer sin om valget.   

Som udgangspunkt træder din beskyttelse som TR i kraft, når virksomheden er informeret om valget. Virksomheden har en frist på fire uger efter de er orienteret til at gøre indsigelser imod valget.

Her finder du mailskabeloner, som du kan bruge når du skal kommunikere om resultatet af valget:

”Tillykke med valget – til den valgte TR”


”I har fået ny TR – til medlemmer”

Spørgsmål

Har du som TR, spørgsmål til lokale forhold om TR-valg, så kontakt din kreds.

Er du valgansvarlig og har mere generelle spørgsmål til afvikling af TR-valg kan du sende en mail til tv@finansforbundet.dk.