Usikkerheden er det værste for medarbejderne

Bankbryllupper bliver aldrig hverdag, siger fællestillidsrepræsentant Ole Nielsen, der har været med i tre af slagsen

Privatrådgiver Ole Nielsen har oplevet tre fusioner gennem sine 40 år i nordjyske pengeinstitutter. Første gang i 2009, da Løkken Sparekasse krakkede og blev delvist overtaget af Nordjyske Bank. Anden gang i 2015, da banken overtog Nørresundby Bank. Og senest i 2019, da Nordjyske Bank blev en del af Ringkjøbing Landbobank.

”Det var tre meget forskellige forløb, men uanset scenariet er usikkerheden det værste ved fusioner. De uger og måneder, hvor medarbejderne ikke ved, om de er købt eller solgt”, siger Ole Nielsen, som er fællestillidsrepræsentant i Nordjyske Bank, der stadig drives under det oprindelige navn i Nordjylland.

I Løkken Sparekasse gik der fem måneder fra de første avisskriverier, til Finansiel Stabilitet rykkede ind.

”Jeg var den sidst ankomne, så det var mig, som fik det hele til at kollapse”, spøger Ole Nielsen og skifter straks tonefald, for det var på ingen måde et morsomt forløb.

Mange lokale mistede deres garantikapital og var forståeligt nok skuffede og forbitrede på sparekassen.

”Det var især hårdt for medarbejderne, som havde deres private netværk i Løkken. Vi andre slap med at være i skudlinjen i arbejdstiden”, husker Ole Nielsen, som bor i Hjørring.

Nordjyske Bank overtog den sunde del af sparekassen, mens Finansiel Stabilitet tog sig af den kuldsejlede del. Medarbejderne blev fysisk splittet på de to hold – det ene sad i stueetagen og det andet på 1. sal.

”Det var meget underligt. Men der findes nok ingen rigtig måde at gøre den slags på. Det er jo mennesker, vi har med at gøre”, siger Ole Nielsen.

Som privatrådgiver frygtede han ikke selv at miste sit job, og Finansforbundets tillidsmandsuddannelse føltes også som en solid ballast for ham.

Ole Nielsen kom med i det paritetiske udvalg i Nordjyske Bank og oplevede for første gang udvalgets store betydning, når det bedste fra forskellige kulturer skal fusioneres på en ny arbejdsplads.

”Det er vigtigt for medarbejderne at kunne spejle sig i, at der er noget med fra begge sider”, fremhæver han.

Fugleedderkop forener nye kolleger

Fusionsplanen mellem Nordjyske Bank og Nørresundby Bank blev præsenteret ret pludseligt i 2014. Under et indbrud i en bil forsvandt en pc med fortrolig information om planerne, som var i

støbeskeen. Hvis den slags viden om et børsnoteret selskab kommer til andres kendskab, har man pligt til at oplyse det til fondsbørsen. Derfor blev processen fremskyndet.

”Set i bakspejlet var det et oplagt og lykkeligt ægteskab”, mener Ole Nielsen.

Parterne fik dog ikke hinanden uden sværdslag: Spar Nord, som sad på aktiemajoriteten i Nørresundby Bank, var først imod fusionen og fremsatte selv et overtagelsestilbud. Det endte dog med, at Nordjyske Bank overtog Nørresundby Bank – med Jyske Bank som sikkerhedsstiller for købsaftalen.

”Det værste var, at vi ikke fik solgt vores aktiebeholdning, og at vi mistede gode kolleger, fordi en række dobbeltfunktioner blev beskåret i den nye bank”, opsummerer Ole Nielsen.

Han ser også her tilbage på succes i det paritetiske udvalg:

”Først skulle to forskellige organisationer smelte sammen og løbe hornene af sig. Så begyndte vi at se muligheder og fik udarbejdet et fratrædelseskatalog og nogle gode lokalaftaler”, fremhæver han.

Trods det klare fælles mål om at være én bank tager det altid tid at få en ny organisation til at falde på plads, har Ole Nielsen erfaret.

Klar kommunikation spiller en afgørende rolle. Det samme gør fysiske møder:

”Vi havde nogle kurser og teambuildingarrangementer, som hjalp med at få os rystet sammen. Det er nemmere at kontakte en ny kollega, når man har set kollegerne og spist larver og klappet en fugleedderkop sammen”, siger Ole Nielsen.

Han beskriver den nordjyske bankfusion som en sammensmeltning, der var tæt på at falde helt på plads i 2019 – og så blev den næste fusion præsenteret.

Fratrædelser koster søvnløse nætter

Ringkjøbing Landbobanks overtagelse af Nordjyske Bank betød, at halvdelen af stabsstillingerne i Nordjyske Bank forsvandt, og der var langtfra job til alle andre steder i landbobanken.

”Mange superdygtige og gode kolleger blev i overskud. Som tillidsrepræsentant kostede det søvnløse nætter at gå med viden om den slags og være med i processen omkring fratrædelser og så videre”, fortæller Ole Nielsen.

Trods erfaringer fra tre fusioner bliver bankbryllupper aldrig hverdag, fastslår han.

Bestræbelserne på at få de to jyske pengeinstitutter til at blive én bank er stadig i gang. Det tager tid at få ansigter på alle og stemme tingene af – fra overenskomstmodel til lokalaftaler. Geografien er en ekstra udfordring – der er langt mellem Ringkøbing og Nørresundby.

Forretnings- og omkostningsmæssigt er fusionen absolut fornuftig, men det kræver tilvænning at arbejde i en større bank, konstaterer Ole Nielsen.

”Jeg forsøger at forberede mig så godt som muligt på det, for der er ingen tvivl om, at fremtiden går i retning af større og større enheder”, siger han.