Det er vigtigt, at vi har det godt på jobbet

Kollegernes trivsel er en topprioritet for Christina Pedersen, som har været tillidsrepræsentant i Nordea i 10 år. Hun er nysgerrig på andre mennesker og kan lide at involvere sig og indfange gode ideer, som kan bruges på kryds og tværs.

”Mit drive har altid været at gøre meget for, at vi har det godt på jobbet. Når vi trives og glæder os til at komme på arbejde, lykkes vi bedre i det daglige,” siger Christina Pedersen, tillidsrepræsentant i Nordea på 11. år.

”Vi kan holde til mere, hvis vi kan have det sjovt og snakke sammen og hjælpe hinanden. Der skal være plads til det sociale, for vi tilbringer meget tid sammen på jobbet. Min kolleger er som min anden familie,” uddyber hun.

Christina har et godt blik for sine kolleger og deres arbejdsforhold:

”Jeg er fluen på væggen, som observerer og reflekterer over de ting, der sker og bliver sagt. Jeg er nysgerrig på andre mennesker og lægger mærke til, hvordan andre reager, når der sker noget.”

Det var da også kollegerne, som i sin tid opfordrede Christina til at blive tillidsrepræsentant.

Hun går gerne forrest, når der skal ske ændringer på arbejdspladsen.

”Forandringer udfordrer vores vaner, men jeg prøver at vende det til noget positivt.”

Christina Pedersen er 38 år og premium rådgiver i Nordea, hvor hun har været tillidsrepræsentant i 10 år.  Foto: Rune Lundø

En del af hverdagen

Christina er tillidsrepræsentant for 30 medlemmer fordelt på tre forskellige lokationer.

Til daglig sidder hun i Horsens, og nu og da tager hun en arbejdsdag på de øvrige adresser.

”For nogle kan synet af en tillidsrepræsentant ligne et varsel om, at der er noget dramatisk på færde. Derfor fortæller jeg altid på forhånd, at jeg kommer forbi - som en fredsommelig del af hverdagen. Jeg tager gerne morgenmad med, så vi lige kan få snakket lidt uformelt sammen. Og så passer jeg bare mit sædvanlige arbejde og er fluen på væggen.”

En tillidsrepræsentant skal først og fremmest være tillidsvækkende, fremhæver Christina:

”Folk skal turde komme til dig – uanset hvor og hvornår. For nogle kan det være svært at trække mig ind på kontor, når alle ser det. Så kan de ringe til mig privat, hvis det skal være.”

Kasket-klarhed

Det er vigtigt for Christina, at ingen er i tvivl om, hvornår hun er kollega/medarbejder, og hvornår hun har tillidsrepræsentant-kasketten på.

”Jeg kan også have behov for at læsse af. Men for en tillidsrepræsentant er der nogle spilleregler, som skal overholdes. Derfor gør jeg det klart, at ’nu siger jeg noget som tillidsrepræsentant’ eller ’nu er jeg Christina’.

Som tillidsrepræsentant er hun typen, som tager mange initiativer og prøver ting af.

”Jeg kan godt lide at involvere mig i mange ting og indfange ideer, som kan bruges på kryds og tværs. Når jeg er ude til kurser, seminarer og netværksmøder, sørger jeg altid for at tage noget med hjem. Det kan være en lille øvelse eller nogle gode pointer, som jeg deler på et morgenmøde. Andre gange er det større teambuilding-arrangementer.”

Efter en øjenåbner af et oplæg fra Finansforbundets trivselskonsulenter på et netværksmøde for tillidsrepræsentanter var Christina med til at arrangere et besøg i Nordea, som blev til flere og gav ledelsen indblik i aha-oplevelserne.

Som en udvidet familie

Svære samtaler er nok den største udfordring for en tillidsrepræsentant, mener Christina.

”Det er hårdt at være vidne til kollegers følelser og frustrationer. De første gange har man mange sommerfugle i maven, men med tiden lærer man at navigere i det. Vi får hjælp og bliver godt klædt på af vores bagland i Finansforbundet.”

Grunduddannelsen for tillidsrepræsentanter har også udstyret Christina med nyttige værktøjer og værdifuld viden.

”Den var vildt god og nærmest som en mini-lederuddannelse. Jeg fik meget ud af den – ikke mindst i forhold til at være bindeled og have et godt samarbejde med ledelsen.”