Lær at praktisere Narrativ Forandringsledelse og få succes med forandringsprocesser (2 moduler)

15. jun 2022, 9.00 - 16.00
Kursusforløb
Afholdelsessted
Finansforbundet
Applebys Plads 5
Tilmeldingsfrist
1. juni 2022
750,00 kr.
Ledere
Åben
1 5

Lær at gennemføre forandringer så de giver mening for medarbejderne og de kan kende sig selv i processen. Lær at skab bedre handlinger og god implementering.

Mere om indholdet
Mange ledere fokuserer for meget på handlinger i forandringsprojekter. De målsætter, koordinerer og kontrollerer i forhold til de handlinger, der skal udføres.

• Hvornår tror du medarbejdere performer bedst?
  • Når de bliver målsat, koordineret og kontrolleret?
  • Når de kan forstå meningen med forandringen?
  • Når de føler at forandringen matcher deres identitet?

På dette kursus lærer du at lede medarbejdere, så de ved hvad de skal (handling), deler intentionerne (mening) og kan kende sig selv (identitet) i forandringen. High-performance kræver en kombination af alle tre elementer.

Udbytte

• Du lærer den Narrative Forandringsledelse, som sætter dig i stand til at forstå de teoretiske og praktiske forskelle og sammenhænge mellem menneskers handling, mening og identitet. På den måde kan du lynhurtigt afkode, hvad der er på spil i en samtale, hvor der er modstand mod forandringer.
  • Du lærer konkrete samtaleteknikker, så du kan konstruktivt kan håndtere modstand mod forandringer, når det opstår.
  • Du lærer, hvordan du konkret kan anvende Narrativ Forandringsledelse til at skabe både handling, mening og identitet i forandringsprocesser.
  • Du lærer at arbejde målrettet med at facilitere skabelse af fortællinger om forandringer, som fører til ny mening, identitet og handlekraft hos medarbejderen.
  • Kort og godt: Du lærer at praktisere Narrativ Forandringsledelse og få succes med forandringsprocesser.

Bonus! Alt hvad du lærer, kan også anvendes i privatlivet.

Program for forløbet

Dag 1- onsdag den 15. juni kl. 09.00-16.00

Kl. 08.30: Morgenmad

Kl. 09.00: Introduktion til kurset og arbejdsmetoderne (oplæg af Claus).

Kl. 09.15: Deltagernes udfordringer med forandringsledelse (deltagerne byder ind med eksempler).

Kl. 09.45: Teorien om Narrativ Forandringsledelse (forelæsning af Claus, inkl. videoeksempler).

Kl. 11.30: Teoretisk analyse af deltagernes udfordringer med forandringsledelse - hvad får vi øje på, når vi anvender teorien om Narrativ Forandringsledelse til at forstå deltagernes udfordringer med forandringsledelse? (Claus er moderator for en fælles analyse, hvor deltagerne byder ind).

Kl. 12.30: Frokost.

Kl. 13.00: Teorien om Narrativ Samtale (forelæsning af Claus).

Kl. 13.45: Deltagerne gennemfører samtaler om forandringsprocesser med udgangspunkt i dagens teorier. Der er tale om rollespil (rollespil i grupper af 4 personer).

Kl. 15.15: Deltagerne planlægger deres personlige narrative samtalestrategi, som de vil arbejde med imellem kursusdag 1 og kursusdag 2. Og giver hinanden sparring (deltagerne arbejder i grupper af 4).

Kl. 16.00: Tak for kursusdag 1.

Dag 2 - tirsdag den 28. juni kl. 09.00-16.00

Kl. 08.30: Morgenmad

Kl. 09.00: Introduktion til kursusdag 2 og arbejdsmetoderne (oplæg af Claus).

Kl. 09.15: Deltagernes succeser med den narrative samtalestrategi imellem kursusdag 1 og kursusdag 2. Hvilke narrative samtaler har været en succes og hvorfor? Hvordan kan vi forstå samtalerne med teorien om Narrativ Forandringsledelse og teorien om Narrativ Samtale? (Claus er moderator for en fælles analyse, hvor deltagerne byder ind med eksempler).

Kl. 10.30: Teori om coachende samtaler - værktøjskassen udvides med nye modeller og tilhørende samtaleformer (forelæsning af Claus).

Kl. 11.15: Deltagerne gennemfører samtaler om forandringsprocesser med udgangspunkt i dagens teorier. Der er tale om rollespil (rollespil i grupper af 4 personer).

Kl. 12.30: Frokost.

Kl. 13.00: Teoretisk analyse af deltagernes samtaler - kan vi få øje på et mønster i vores samtaler? Hvad karakteriserer den gode samtale og den dårlige samtale? (Claus er moderator for en fælles analyse, hvor deltagerne byder ind med eksempler).

Kl. 13.45: Deltagerne gennemfører samtaler om forandringsprocesser med udgangspunkt i begge kursusdages teorier. Vi bevæger os henimod den ideelle forandringssamtale. Der er tale om rollespil. (rollespil i grupper af 4 personer).

Kl. 15.00: Deltagerne planlægger deres personlige narrative samtalestrategi, som de vil arbejde med efter kursusdag 2. Og giver hinanden sparring (deltagerne arbejder i grupper af 4).

Kl. 15.40: Teoretisk og metodisk overblik over det samlede kursus (Afslutningsforelæsning af Claus).

Kl. 16.00: Tak for kursusdag 2 og lykke til med jeres succesfulde forandringsledelse.

Om underviser
Claus Nygaard er professor, ph.d. og direktør for cph:learning. Han har i mere end 25 år forsket og undervist i strategi, organisation og ledelse. Han er medforfatter til bogen “Forandringsledelse i et narrativt perspektiv”, Dansk Psykologisk Forlag, som er grundbog på kurset.

Anden info
Er du ikke medlem af Finansforbundet kan du godt tilmelde dig dette arrangement, ved at sende en mail til arrangementer@finansforbundet.dk, med fulde navn, telefon, e-mail og arbejdsplads. Efter arrangementet kontakter vi dig omkring dine muligheder som medlem af Finansforbundet.

Center for læring og udvikling

Afmeld ?

Du er nu afmeldt arrangementet

Hvis du har betalt for arrangementet, får du beløbet tilbagebetalt.
Arrangementet vil ikke længere fremgå på din liste i Mit forbund