Hvad er blockchain og har kryptovaluta nogen reel værdi?

15. mar 2022, 17.00 - 18.30
Afholdelsessted
tilmeldingsfrist
7. marts 2022
Alle medlemmer
Åben
1 5

Bliv klogere på blockchain og kryptovaluta og få indblik i, hvorfor teknologierne er essentielle for nutidens og fremtidens virksomheder - også i den finansielle sektor.

Udbytte

1. Deltagerne får større viden og forståelse for blockchain og kryptovaluta
  2. Bliver klædt bedre på i forhold til den finansielle fremtid vi lige nu er en del af

Indholdet

På webinaret fortæller digital vismand, forfatter og professor på CBS Jan Damsgaard om blockchainteknologiens mange anvendelsesmuligheder og konsekvenser for finanssektoren.

Han bliver interviewet af journalist Helle Sindal. Det vil være muligt at stille spørgsmål under webinaret.

Jan kalder blockchain-teknologien for ”internettets bogholderi” og kryptovaluta smøremidlet til at drive bogholderiet. Han vil bl.a. belyse, hvordan man ved hjælp af blockchain-teknologien kan forhindre ulovlig kopiering, svindel og korruption. Teknologien kan f.eks. spore hele forsyningskæder og afsløre ”grønvask” (at virksomheder gør sig mere ”miljølækre” end de i virkeligheden er).

Ifølge Jan vil blockchain om få år være det selvfølgelige grundlag for en række af de måder, vi aftaler, handler, producerer og skaber værdi på. Efterhånden som blockchain bliver mere udbredt, vil det få konsekvenser for en række tilstødende brancher - heriblandt finanssektoren. Pengeinstitutterne vil få mindre at lave omkring betalinger, kreditafgivelse og risikoafdækning, fordi meget kan håndteres bedre og billigere via blockchain. Derfor vil nogle jobtyper forsvinde, mens nye opgaver og muligheder kommer til. Bankernes forretningsmodeller vil også blive udfordret.

Program
Webinaret varer cirka en time. Jan Damsgaard bliver interviewet af journalist Helle Sindal. Det vil være muligt at stille spørgsmål undervejs via en chatfunktion.

Underviser

JAN DAMSGAARD er uddannet cand. scient. i datalogi, Ph.d. og professor på Institut for Digitalisering på CBS.

Jan er digital vismand udpeget af Akademiet for de Tekniske Videnskaber og medlem af Tigerrådet nedsat af Dansk Erhverv samt Kompetencerådet nedsat af finanssektoren. Jan er derudover medlem af styregruppen for SMV:digital, og han var også medlem af Disruptionrådet. Han er desuden bestyrelsesmedlem i en række virksomheder.

Jan forsker i penge, betalinger, centralbank udstedt digital valuta (CBDC) og kryptovaluta. Jan har arbejdet med bitcoins siden 2013, hvor han minede sine første bitcoins. Jan ejer kryptovaluta, men er en af de få, der ikke har tjent rigtige penge på dem (endnu).

Jan forsker også i, hvordan blockchain kan understøtte offentlige og private virksomheders ønske om at kunne autentificere ægtheden, dokumentere klimapåvirkningen samt redegøre for herkomsten af deres produkter.

Til daglig underviser Jan på CBS i digitalisering særligt på Executive MBA-uddannelsen samt på Børsens og CBS’ bestyrelsesuddannelser. Jans øvrige forskningsinteresser er digitale forretningsmodeller, platformsøkonomi og Internet of Things.

Jan er forfatter af bogen ”Blockchain Business", som udkom i november 2021 på Djøf Forlag.

Anden info
Vi gør opmærksom på, at navn- og mailoplysninger på alle tilmeldte til dette arrangement kan blive videregivet til underviser og kursusudbyder til brug for afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.

Center for læring og udvikling

Afmeld ?

Du er nu afmeldt arrangementet

Hvis du har betalt for arrangementet, får du beløbet tilbagebetalt.
Arrangementet vil ikke længere fremgå på din liste i Mit forbund