Fremtidens bank som brand

21. oktober 2021
Alle medlemmer, Ikke-medlemmer
Åben

Hør, hvordan neo-banker vinder kunder på branding og identitet

Vi vælger i stigende grad bank efter identitet og interesser, så evnen til at kunne brande sig og sætte en dagsorden på de sociale medier bliver afgørende parametre i konkurrencen om kunderne. Det har neobankerne forstået.

Udbytte

Som deltager får du

• konkrete eksempler på nogle neo-banker
  • indblik i neo-bankernes ageren, deres forretningsmodeller, hvordan de markedsfører sig, og hvordan de byder nye kunder velkommen
  • indsigt i, hvilken betydning neo-bankernes vækst har for de traditionelle banker
  • et billede af, hvad fremtidens bankansatte skal kunne for at hamle op med de nye spillere på markedet

Mere om indholdet

På webinaret får du en forklaring på, hvorfor de nye online banker har tiltrukket så mange kunder på så kort tid, og hvilken betydning det har for de traditionelle banker.

Omkostningerne ved at etablere en spritny bank er i dag reduceret til en tiendedel af, hvad det var for 5-6 år siden. Et synligt bevis på det er de minimum 300 nye neo-banker i verden - en håndfuld af dem i Danmark - der dukker op hver eneste måned - eller måske snarere hver eneste uge.

I dag handler det ikke længere om at redde en presset bankforretning, det handler om at skabe nye økonomiske muligheder for pressede fællesskaber. Sådan blev de traditionelle danske banker skabt engang. Forskellen er bare, at neo-bankerne er skabt af ny teknologi og nye medier.

For kunderne i de nye rene online neo-banker handler det ikke længere om gebyrer eller renter. Det handler om branding og identitet. De nye generationer vælger bank efter identitet og interesser - vi taler om ”tribal banking” som fænomen. Det vil sige, at der dukker neo-banker op for mange forskellige fællesskaber; for de miljøbevidste, for de seksuelle minoriteter, for freelancere og små selvstændige, for unge, der ikke vil have samme bank som deres forældre og for forældre, som ikke vil have samme bank som deres børn. De nye banker vokser ud af sociale medier under påvirkning af identitetspolitiske debatter.

For at overleve på sigt er det vigtigt at forstå den nye økonomi, de nye generationer, og hvilken betydning det har for bankdrift. Det indebærer også, at fremtidens bankansatte skal have en helt anden profil end tidligere. Det bankfaglige er ikke længere tilstrækkeligt. Bankansatte skal i dag være i stand til at sætte en dagsorden på de sociale medier, de skal vide noget om branding, være en del af fællesskabet omkring banken, udvikle bankens kultur og kunne fortælle ledelsen, hvad kunderne har behov for. Og hele tiden leve med forandring som omdrejningspunktet.

Oplægsholder

Nils Elmark, Consulting Futurist & Founder af virksomheden Incepcion Ltd i London.

Nils er en erfaren oplægsholder, business strateg og researcher i forhold til trends inden for den globale finansielle sektor.

Ikke-medlem

Er du ikke medlem af Finansforbundet kan du godt tilmelde dig webinaret, ved at sende en mail til arrangementer@finansforbundet.dk, med fulde navn, telefon, e-mail og arbejdsplads. Efter webinaret kontakter vi dig omkring dine muligheder som medlem af Finansforbundet.

Platform

Vi bruger platformen WebEx til afviklingen af webinaret.

Finansforbundet sender linket et par dage før til den mailadresse, som du har valgt, at vi skal kontakte dig på.

Tilgå linket 15 min før, så du kan teste din forbindelse. Det er en god idé at lukke ned for andre programmer såsom mail, chat, Facebook under webinaret, så får du den bedste oplevelse.

Undervejs i webinaret har du mulighed for at stille spørgsmål via en chatfunktion.

Anden info

Under webinaret vil dit navn, email og evt. billede og video være synlig for de øvrige deltagere i arrangementet. Dit navn, email, stilling og virksomhed kan desuden blive videregivet til underviseren, alene til brug for undervisers afvikling af arrangementet. Du kan til enhver tid gøre indsigelse i forhold til videregivelse af dine personoplysninger samt synliggørelse af disse for de øvrige deltagere. Dette kan du gøre ved at sende en mail til clu-gdpr@finansforbundet.dk med angivelse af navnet på arrangementet.

Nils Elmark

Afmeld ?

Du er nu afmeldt arrangementet

Hvis du har betalt for arrangementet, får du beløbet tilbagebetalt.
Arrangementet vil ikke længere fremgå på din liste i Mit forbund