Klumme af Steen Lund Olsen

Forestil dig at være beruset af babylykke. Længes efter barsel med et lille nyfødt menneske. Men ikke at have samme barselsrettigheder, som dine kollegaer. Alene på grund af dit køn eller med hvem du har sat dit barn i verden.

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

Det er på ingen måde rimeligt.

Derfor har vi, i vores seneste overenskomst, sikret alle forældre en ret, som egentlig burde være en selvfølge. Nemlig lige ret til barsel med løn og pension, uanset om du er far, mor eller medforældre.

For retten til at være sammen med et barn, der lige er kommet til verden, mener vi, er en ret alle familier og forældre bør have.
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

Igen i år er Finansforbundet supporter ved Copenhagen Pride. En uge hvor vi sætter spot på alle menneskers ret til at elske og leve – frit og i tryghed.

Hver dag kæmper vi i Finansforbundet for, at uanset hvem du er, og hvem du elsker, så skal du trygt kunne gå på arbejde – eller på barsel – og sætte dig selv i spil.

Til dette års Pride fejrer vi særligt, og danser lidt ekstra for, vores nye stærke barselsrettigheder til alle forældre og familier.

I en verden hvor flere og flere ikke kan leve trygt, når man er en del af LGBT+ miljøet, står vi op for "din ret til at være dig" og jeres ret til at være familie.

God barsel og god Pride.