Leder: Lad os bruge forandringerne til at skabe fremskridt

I løbet af det seneste års tid under nedlukningerne har vi haft store forandringer helt inde på (arbejds)livet. Det har været udfordrende, lærerigt, til tider frustrerende og det har krævet en kæmpe indsats af os alle. Men mange af de erfaringer, vi har gjort os, peger også fremad mod konturerne af et nyt og bedre arbejdsliv, hvis vi får brugt dem rigtigt.

Af Kent Petersen, tidligere formand
kp@finansforbundet.dk

At håndtere forandringer – og arbejde for at få det bedste ud af dem – er ikke nyt for os som medarbejdere i den finansielle sektor.

Derfor er det heller ikke nyt for os som fællesskab og organisation. Da fænomenet fintech for alvor begyndte at røre på sig i starten af 00’erne, var det også en af de forandringer, der udfordrede og stillede krav. Mange talte om ’disruption’ og en trussel mod den etablerede sektor.

Nu er Finansforbundet nået til enighed med den nye Arbejdsgiverforening for fintech om en rammeoverenskomst og en hovedaftale, der definerer rammerne for virksomhedernes løn- og arbejdsvilkår. Det seneste konkrete resultat af, at vi som forbund tog en principiel beslutning for seks år siden, og engagerede os i opstarten af Copenhagen Fintech. Fordi vi troede på, at vi kunne nå længere med samarbejde end med skepsis.

Vi agerer i dag på et arbejdsmarked, hvor organiseringen af nye brancher på ingen måde sker pr. automatik, og hvor den danske model ikke må tages for givet. Nu har dansk fintech både et tæt samarbejde med resten af sektoren og en overenskomst.

Samtidig er der opstået godt 2.300 nye jobs i løbet af de seneste fem års tid.  Skabt relationer mellem finansielle virksomheder og nye startups. En partnerkreds af enormt stærke virksomheder og organisationer fra store dele af toppen af dansk erhvervsliv. Og finans og fintech er udpeget som en ny officiel dansk styrkeposition i erhvervsfremmesystemet.

Vores tilgang som fagforbund har altså gjort en forskel. Et bredt engagement var vejen til dialog med virksomhederne om at organisere sig i en arbejdsgiverforening. Så vi derigennem kunne skabe resultater og konkrete løsninger for medarbejderne.

Samme åbne tilgang til de nye muligheder skal vi bruge til at få det bedste med fra nedlukningen og det kæmpe eksperiment omkring vores arbejdsliv, vi alle har deltaget i under corona-pandemien.

Nu skal vi snart nyde at se hinanden ’rigtigt’ igen som kollegaer. Men vi skal også bruge vores nye indsigter og muligheder til at skabe et bedre, mere fleksibelt og mere holdbart arbejdsliv på sigt. Med arbejdsvilkår, der er tilpasset den nye virkelighed – og som også passer endnu bedre til vores livssituation og hverdag.

Dét tema og den dialog tager vi hul på med jer ide kommende måneder.  Det er nemlig også én af de forandringer, vi i fællesskab kan bruge til at skabe fremskridt.