Leder: Forandringerne skal give mening

Finansansatte ved godt, at verden forandrer sig – og vi kan i høj grad også håndtere forandringerne. Men vi skal også rette et helt grundlæggende modkrav om, at forandringerne simpelthen skal give mening.

21. okt. 2020
Af Kent Petersen, tidligere formand
kp@finansforbundet.dk

Måske er du stødt på vores nye film, hvor finansansatte i et eksperiment får en ny titel. Det er en film og en kampagne, der handler om fremtiden og uforudsigeligheden, om de tanker, vi alle kan have om, hvordan vores job kommer til at se ud - men også om, at det hele kan ende med at give mening. Kort sagt om et arbejdsliv i bevægelse.

Forandringerne er en realitet for alle, der arbejder i den finansielle sektor, og det er er på det grundlag, vores fællesskab i Finansforbundet skal vise vores værdi. At støtte dig så godt som overhovedet muligt i, at dit arbejdsliv bliver, som du gerne vil have det. Også i en verden, i en sektor og et job, der forandrer sig.

For medarbejderne i finanssektoren er det ikke bare tom managementsnak om at være omstillingsparate eller agile. Det er en helt konkret og indgroet del af vores jobs, hverdag og mentalitet: At håndtere forandringer og arbejde midt i dem har være en fast del af vores tilværelse længe.

Det er få sektorer og brancher, der er blevet så gennemgribende digitaliseret og forandret som finanssektoren. Det er også på den præmis, at vi i Finansforbundet også skal være med til at gøre en forskel for dig. Det har også været fællesnævneren for det landsmøde, vi gennemførte digitalt i september, og som du kan læse mere om i dette magasin. Gennem vores fællesskab skal vi skabe endnu bedre muligheder for at favne de udfordringer, der ligger omkring f.eks. nye krav til kompetencer, bedre rummelighed og fleksibilitet i arbejdslivet i den virkelighed, vi er en del af.

Men ingen skal være i tvivl om afsættet: Vi skal også kræve noget fra vores arbejdsgivere på vejen fremad. Vi erkender forandringerne, men det er på ingen måde det samme som blindt at acceptere retningen. Som medarbejdere skal vi stille det simple krav, at bevægelsen skal give mening. Og lad mig gøre det helt klart: Danske Banks planer om at skære 1600 medarbejdere, der blev meldt ud tidligere på måneden, er hverken rigtigt eller rimeligt. Faktisk det stik modsatte.

En tilgang som den fra ledelsen i Danske Banks er absurd i en hverdag, hvor der bliver løbet mere end stærkt. Hvor medarbejderne vil det bedste for deres kunder og deres virksomhed i en tid med mere eller mindre konstant stormvejr. Og hvor medarbejderne hver dag gør en kæmpe forskel i en omskiftelig, udsat og til tider frustrerende position.

Vi ved godt alle sammen, at verden forandrer sig – og vi kan håndtere forandringerne. Men vi skal også rette et helt grundlæggende modkrav: Forandringerne skal simpelthen give mening.